همشهری آنلاین: شرکت‌های گوگل، اپل، فیس‌بوک و توئیتر خود را برای کمک به بازماندگان زلزله فاجعه‌بار نپال که تاکنون جان بیش از ۴۴۰۰ را گرفته، آماده می‌کنند.

براساس گزارش Cnet، شركت اپل با همكاري صليب سرخ آمريكا در آي‌تيونز برنامه‌اي را براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي از كاربرانش آغاز كرده‌ كه قرار است تمامي پول‌هاي جمع‌آوري شده براي كمك به قربانيان اين فاجعه انساني به صليب سرخ اهدا شود. توئيتر نيز طي همكاري با سازمان‌هايي از قبيل يونيسف در تلاش براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي است.

همچنين شركت گوگل برنامه‌اي با نام Person Finder  را راه‌اندازي كرده‌ تا افرادي كه در مناطق آسيب‌ديده بوده‌اند بتوانند از طريق آن اعلام حضور كرده و سلامت خود را به اطلاع ديگران برسانند. در اين برنامه افراد مي‌توانند اعلام كنند كه در جستجوي فردي هستند و يا اطلاعاتي درباره فردي دارند. اين برنامه مخصوص قربانيان يا افرادي كه قربانيان را مي‌شناسند طراحي شده‌است تا بتوانند دوستان و اعضاي خانواده خود را درباره وضعيتشان آگاه سازند. براي مثال اين برنامه مي‌تواند بااعلام زنده بودن يك فرد خانواده او را از نگراني نجات دهد. اين شركت همچنين هزينه تماس‌هاي بين‌المللي خود از طريق گوگل ويس را براي كشور نپال از دقيقه‌اي 19 سنت به يك سنت كاهش داده‌است.

دن فردينبرگ مهندس بخش حريم خصوصي در لابراتوار ايكس گوگل در ميان 18 قرباني سقوط بهمن در ارتفاعات اورست بود كه پس از وقوع زلزله به وقوع پيوست. گوگل مرگ او و سلامت سه كارمند ديگر اين شركت كه همراه فردينبرگ بودند را تاييد كرده‌است.

مارك زاكربرگ مدير شركت فيس‌بوك نيز بلافاصله پس از وقوع زلزله قابليت Safety Check را در شبكه فيس‌بوك را راه‌اندازي كرد تا افرادي كه در مناطق آسيب‌ديده قرار دارند بتوانند به دوستان و اعضاي خانواده خود از وضعيتشان خبر دهند. زاكربرگ مي‌گويد در زمان وقوع فاجعه،‌ افراد بايد از سلامت عزيزانشان اطمينان حاصل كنند، در چنين لحظاتي است كه متصل بودن اهميت ويژه‌اي خواهد داشت.

شركت‌هاي ارتباطاتي از قبيل تام وارنر، وريزون و AT&T نيز براي كمك به قربانيان حادثه، تماس تلفني به نپال را براي كاربرانش رايگان ساخته‌است. شركت تايم‌وارنر علاوه بر نپال تماس با هندوستان و چين را نيز تا 25 مي براي كاربرانش رايگان اعلام كرده‌است و دو شركت ديگر پيامك‌هاي رايگان را در اختيار كاربران قرار داده‌اند.

باوجود اينكه شركت‌هاي تكنولوژي براي كمك به شهروندان نپالي تمام تلاش خود را به كار مي‌برند، شايد تلاش براي مرتبط ساختن شهروندان نپال، يكي از فقيرترين كشورهاي جهان كه تنها يك سوم از جمعيت 30 ميليون نفري آن آنلاين هستند، كار چندان ساده‌اي نباشد. از سويي ديگر، لرزه‌هاي شديد زيرساختارهاي حياتي اين كشور، از جمله اينترنت را از بين برده يا به آنها آسيب وارد كرده‌است و اين شرايط برقراري ارتباط افراد با يكديگر را دشوارتر از هميشه ساخته‌است.

کد خبر 293563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha