مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز گذشته اخترشناسان به مدت ۱۳ ساعت دچار سردرگمی شده‌بودند زیرا جرمی کیهانی را رصد کردند که قمری ناشناخته در مدار زمین به نظر می‌آمد.

تلسکوپ

براساس گزارش ديسكاوري، اكنون اخترشناسان دريافته‌اند آنچه با قمري ناديده و ناشناخته اشتباه گرفته‌بودند در اصل تلسكوپ فضايي گايا متعلق به آژانس فضايي اروپا بوده‌است.

مركز سياره كوچك اتحاديه بين‌المللي نجوم در كمبريج ماساچوست آمار تمامي جرم‌هاي كيهاني كوچكي را كه از آسمان زمين عبور مي‌كنند ثبت كرده و درباره رصد‌هاي جديد از سرتاسر جهان اطلاع‌رساني مي‌كند. صبح روز گذشته اين مركز اطلاعاتي درباره جرمي به نام 2015 HP116 منتشر كرد كه به ظاهر سياركي به وسعت يك متر بود كه در مدار ژئوسنتريك زمين توسط تلسكوپ Pan-SRATTS در هاوايي رصد شده‌بود.

بررسي‌هاي گرت ويليامز اخترشناس مركز سياره كوچك نشان مي‌دادند اين جرم از اكتبر 2014 تا مارچ 2019 در مرز سيستم زمين-ماه باقي خواهد‌ماند و به قمري جديد و موقتي براي زمين تبديل خواهد‌شد. اين شرايط براي زمين بي‌سابقه نبوده‌است، زيرا شبيه‌سازي‌ها نشان مي‌دهد احتمال وجود صد‌ها قمر كوچك در مدار زمين وجود دارد.

با اين‌همه در نهايت مشخص شد اين جرم سيارك يا قمر موقتي نيست،‌بلكه تلسكوپ فضايي گايا است كه هم‌اكنون درحال نقشه‌برداري از ميليون‌ها ستاره در داخل كهكشان راه شيري است. درست 13 ساعت پس از كشف قمري جديد براي زمين، مركز سياره كوچك اين كشف را مردود اعلام كرده و گفت چنين اجرامي در اطراف زمين وجود دارند، اما اين مورد، يكي از آنها نبوده‌است.

مدار سياره زمين مملو از زباله‌هاي فضايي است، از ماهواره‌هاي از كار‌افتاده گرفته تا بقاياي بوستر راكت‌ها،‌از اين رو مركز MPC همواره رصد‌ها را بارها كنترل مي‌كند تا جرك كشف شده با اين زباله‌ها اشتباه نشوند.

در سال 2007 نيز اين مركز نسبت به نزديك شدن جرمي به نام VN84 2007 به زمين و عبور بسيار نزديك آن از كنار سياره هشدار داد، اما در نهايت مشخص شد آن جرم فضاپيماي روزتاي اروپا بوده‌ در حين انجام ماموريت پرواز از نزديكي زمين بوده‌است.

کد خبر 293572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha