همشهری آنلاین: دولت ژاپن پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ منابع انرژی تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی و باد سهم بیش‌تری را نسبت به انرژی هسته‌ای در تولید انرژی مورد نیاز ژاپن خواهد داشت.

ژاپن انرژی پاک

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، بنابر اعلام وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در مدت 15سال آینده تا سال 2030 منبع انرژی پاک (تجدیدپذیر) باید 25 درصد از برق مورد نیاز ژاپن را تامین کند و این در حالی است که انرژی هسته‌ای تنها 22 درصد برق این کشور را تامین خواهد کرد.

هم‌چنین در تحقیقی که ظرف چند ماه اخیر در وزارت اقتصاد و صنعت ژاپن انجام شده است، این وزارتخانه با توجه به نیاز ژاپن به حضور انرژی هسته‌ای در شبکه‌ی انرژی این کشور، پیشنهاد داده است تا ضمن از سرگیری فعالیت هسته‌ای ژاپن، استفاده از آن محدودتر شود؛ این در حالی است که پیش از وقوع حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن در مارس 2011، انرژی هسته‌ای بیش از 25 درصد از برق مورد نیاز ژاپن را تولید می‌کرد.

در مارس2011 وقوع زلزله و سونامی در ژاپن باعث ورود مقادیر زیادی از آب دریا به داخل نیروگاه فوکوشیما شد. در اثر برخورد آب با راکتورها و خرابی پمپ سرد کن آن، و پس از گدازش راکتورها؛ مواد رادیواکتیو آن به بیرون تشعشع پیدا کرد.

از آن زمان با توجه به مقیاس تشعشع صورت گرفته و آواره شدن هزاران نفر از مردم فوکوشیما، افکار عمومی ژاپن به شدت مخالف استفاده‌ی مجدد از انرژی هسته‌ای در این کشور هستند.

از حدود یک سال پس از وقوع این حادثه فعالیت همه‌ی 47 راکتور هسته‌ای ژاپن به دلیل مسائل امنیتی متوقف شده است.

ظرف دو سال اخیر نیز با توجه به نیاز این کشور به استفاده از زغال سنگ و گاز طبیعی برای جایگزینی با انرژی هسته‌ای برای تامین انرژی مورد نیازش و بالا رفتن هزینه‌ی سنگین واردات سوخت‌های فسیلی، دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن تلاش می‌کند تا فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن از سر گرفته شود.

با توجه به تصمیم ژاپن برای استفاده‌ی 22 درصدی از انرژی هسته‌ای تا 15 سال آینده، طبق بررسی‌های انجام شده حتی اگر همه‌ی 24 راکتوری که قرار است پس از دریافت مجوزهای فنی و ایمنی لازم فعالیت خود را از سر بگیرند، تنها قادر خواهند بود 16 درصد انرژی و برق مورد نیاز ژاپن را تامین کنند. اما برای تامین 22 درصدی انرژی، ژاپن حداقل علاوه بر آن 24 راکتور، باید فعالیت 10 راکتور هسته‌ای دیگر را نیز آغاز کند.

کد خبر 293603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha