شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

محمد باقرقالیباف : سالروز شهادت «مرتضی مطهری» عزیز و بزرگ، که بحق از آموزگاران اصلی انقلاب بود را روز معلم نامیده اند.

نامگذاري شايسته اي است و دستمايه اي براي توجه و قدرنهادن به تلاش انسان‌هاي شريفي كه بي گمان همه ما، فارغ از نقش، شأن و مدركمان، مديون تلاش‌هايشان هستيم. حيفم آمد كه در اين يادداشت كوتاه، كه آن را براي همه معلمان سرزمينم مي نويسم، به تبريك و قدرداني اكتفا كنم و بهتر آن ديدم كه انديشه ام را در محضر «اصحاب انديشه» و «انديشيدن آموزي» به مثابه برگ سبزي پيشكش كنم و چشم به‌راه نصايح و اصلاحات ايشان بمانم.

چندي است كه در سخنان و نوشته هايم به چهار موضوع محوري «معرفت»، «منزلت»، «قدرت» و «ثروت» از زواياي مختلف اشاره مي‌كنم و سعي دارم تا چرخه توليد و تحويل اين چهار محور به همديگر را تبيين كنم و آسيب‌هاي اين چرخه را بازنمايش دهم.
گمان من اين است كه چگونگي توليد اين چهار محور و سازوكار تبديل اينها به همديگر موضوعي است كه در جامعه امروزمان نيازمند تامل است. روشن است كه قدرت و ثروت در فرآيندهايي سالم يا ناسالم، قابل تبديل و تحويل به يكديگر هستند و هر يك به صورت مستقيم ايجاد منزلت مي كنند. اما اتصال معرفت به اين سه، خالي از مشكل نيست.

آموزگاران سرزمين من، بي شك بخش مهمي - اگر نگوييم مهم‌ترين بخش - از چرخه توليد و كسب معرفت در جامعه هستند. نيازي به بازخواني مطالعات فراوان نيست تا دريابيم كه مهم‌ترين و ماندگارترين تاثير در رويكرد به انديشه و دانش را آموزگاران مدارس در افراد ايجاد مي كنند. معرفت سازي و انديشه پردازي در جامعه ما بايد، و مي تواند زمينه ساز «منزلت يابي» باشد. و به راستي در دنياي ما انسان‌ها، بهينه آن است كه منزلت افراد بر اساس معرفت شان ايجاد شود. و همينجا يكي از اصلي ترين نقاط آسيب است؛ يعني جايي كه معرفت نه به آموزگار قدري مناسب شأنش مي دهد و نه به آموزنده.

كژكاري چرخه تحويل اين چهار محور، كه اتفاقاً خودش هم حاصل «بي معرفتي» است، باعث شده تا منزلت از «ثروت» و «قدرت» نشأت بگيرد و معرفت دستاويز تحصيل اين دو باشد و مطلوبيت ذاتيش را در چشم آموزندگان از دست بدهد. انگار كه دانش را تنها و تنها بايد وسيله اي دانست كه براي كسب مال و مقام مطلوب است و لاغير.

اينچنين كه باشد، صاحب دانش قدر ويژه اي ندارد و تا زماني كه با استفاده - و گاه سوءاستفاده- از دانشش به مالي و مقامي نرسيده است، منزلتي نخواهد داشت؛ چه رسد به آن كه شغلش آموزگاري است! در چنين حالتي است كه معرفت، ابزاري مي‌شود كمابيش حقير براي بالارفتن از نردبان ثروت و قدرت تا رسيدن به بام منزلت.

كار ما در اين ميان اصلاح اين چرخه معيوب و فراهم ساختن شرايطي است كه منزلت معرفت سازان و معرفت داران، در گرو مال و مقامشان نباشد و اصحاب دانش و آموزش، در هر جايگاهي «قدر ببينند و بر صدر بنشينند» نه اين كه زجر ببينند و بر در بنشينند. دعا و تلاش من براي همه آموزگاران سرزمين عزيز اسلاميم، در جهت تحقق سلامتي، امنيت، بركت و عزتي است كه شايسته پيامبرگونگي ايشان است.

کد خبر 293905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha