یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله‌ای اتریشی در تلاش برای آْموزش جامعه و از بین بردن تصورات نادرست درباره HIV و بیماری ایدز، تمامی نسخه جدید خود را با استفاده از خون آلوده به ویروس HIV چاپ کرده‌است.

مجله

براساس گزارش تك‌تايم، هدف ديگر از اين اقدام بالابردن ارزش تجاري و ادبي مجله ونگارديست نيز بوده‌است، زيرا نسخه ماه مي اين مجله سبك زندگي كه تنها سه هزار نسخه از آن چاپ شده‌است، به دليل استفاده از خون آلوده به ايدز درحال حاضر به عنوان كالايي كلكسيوني نيز در نظر گرفته شده‌است.

گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن بودند كه تنها جلد اين مجله با كمك خون آلوده به HIV چاپ شده‌است، تكنيك چاپي كه به گفته مجله به دست گرفتن و لمس كردن آن كوچكترين خطري در پي نخواهد‌داشت. اكنون اما گفته مي‌شود كل مجله با كمك خون آلوده چاپ شده‌است. گروه دبيران اين مجله، تمركز اصلي موضوعات اين نسخه را بر مسائل مبتلايان به ايدز قرار داده‌اند، به اين اميد كه نسخه جديد مجله بتواند توجه عمومي را نسبت به اين بيماري معطوف داشته و به عاملي براي هشدار عمومي و افزايش ميزان تحقيقات در راستاي نابودي كامل اين بيماري تبديل شود.

به گفته جيسون روميكو مدير اجرايي آژانسي كه در طراحي اين نسخه جنجالي از مجله همكاري داشته‌است،‌ آمارهاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهند ميزان ابتلا به ايدز طي 10 سال گذشته 80 درصد افزايش داشته‌است، به اين دليل كه مردم ديگر درباره اين بيماري صحبت نمي‌كنند.

پرسشي كه در اين ميان مطرح مي‌شود اين است كه اكنون جنجال و بحث جدل برسر بيماري ايدز شدت خواهد گرفت يا طراحي اين مجله؟ دفتر مركزي اين مجله در وين واقع شده و گفته مي‌شود ماهانه 100 هزار مخاطب دارد. به گفته روميكو، هدف اين است كه مردم مجله را به دست بگيرند و قضاوت كنند، تا دريابند لمس كردن افرادي كه به ايدز مبتلا هستند هيچ مشكلي به وجود نمي‌آورد.

خون مورد استفاده در چاپ اين نسخه از مجله ونگارديست توسط اهداكنندگاني 26 تا 45 ساله تهيه شده كه مبتلا به ايدز بوده‌اند. به گفته روميكو به دست گرفتن اين مجله هيچ خطري در پي ندارد زيرا ويروس HIV درست 30 دقيقه پس از خروج از بدن ميزبان مي‌ميرد. همچنين براي اطمينان بيشتر خون‌هاي اهدا شده پاستوريزه شده‌اند، فرايند گرمايي كه خنثي‌شدن ويروس و ناتواني انتقال آن را قطعي مي‌سازد.

روميكو مي‌گويد ايده استفاده از خون آلوده با توجه به احتمال بروز ترس و جنجال‌هاي عمومي مورد استقبال سازمان‌هاي فعال در زمينه ايدز قرار نگرفت. نتيجه تست نهايي ميزان پذيرش اين نسخه جنجالي از مجله ونگارديست اين هفته و پس از پخش شدن آن در گيشه‌هاي روزنامه مشخص خواهد‌شد.

جوليان ويل مدير عامل و ناشر ونگارديست مي‌گويد اگر نسخه چاپ شده با خون آلوده را به دست گرفتيد، رويكردي كاملا متفاوت نسبت به ايدز خواهيد‌يافت، اين‌كار باعث مي‌شود نسبت به اين بيماري واكنش نشان دهيد و درباره آن متفاوت بيانديشيد.

کد خبر 293939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha