دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

یمن این روزها بیشتر از هر وقت دیگری شبیــه غــزه در زمـان حمــلات رژیم‌صهیونیستی است؛حالا پس از ۶ هفته بمباران، یمن علاوه بر اینکه از زمین و دریا و هوا تحت محاصره است و قحطی در این کشور بیداد می‌کند ثابت شده که عربستان سعودی مانند حملات صهیونیست‌ها به غزه برای بمباران مردم این کشور از بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا استفاده کرده‌‌است.

یمن

خبرگزاري فرانسه هم  به نقل از منابع يمني از حضور نيروهاي زميني ائتلاف به رهبري عربستان در منطقه عدن خبر داد؛اقدامي كه نحوه عمل اسرائيل در حملات به غزه را تداعي مي‌كند. خبرگزاري آناتولي هم از حمله اين نيروهاي خارجي به فرودگاه عدن خبر داده است. نيروهاي رژيم صهيونيستي هم معمولا پس از هفته‌ها هدف قرار دادن تاسيسات زيربنايي و استفاده از تسليحات نامتعارف اقدام به ورود زميني به غزه مي‌كردند.

ديده‌بان حقوق بشر روز گذشته در گزارش خود براساس مدارك به‌دست آمده از يمن اعلام كرده كه عربستان و ائتلاف تحت رهبري اين كشور در حملات خود به يمن از بمب‌هاي خوشه‌اي خريداري شده از آمريكا استفاده كرده است. اين گزارش به تصاويري از بقاياي بمب‌هاي خوشه‌اي كه عليه ساكنان روستاهايي در شمال صعده استفاده شده اشاره كرده است. اين در حالي است كه در روزهاي آغازين حملات به يمن مقام‌هاي عربستان گزارش‌ رسانه‌ها درباره استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي را رد كرده بودند.

  • بمب‌هاي خوشه‌اي چگونه عمل مي‌كنند

بمب‌هاي خوشه‌اي كه استفاده از آنها توسط اكثر كشورهاي جهان محكوم شده پس از انفجار و كشتار اوليه به صدها بمب كوچك‌تر تقسيم مي‌شوند تا با انفجارهاي بعدي هر چه مي‌شود آدم بيشتري را با آنها بتوان كشت. بيشتر اين بمب‌هاي كوچك‌تر اما منفجر نمي‌شوند و در زمين باقي مانده مانند مين عمل مي‌كنند و به همين‌خاطر قربانيان آنها بيشتر غيرنظاميان و به‌ويژه كودكاني هستند كه به وسيله آنها كشته يا تا آخر عمر معلول مي‌شوند. تاكنون 116كشور جهان معاهده بين‌المللي منع استفاده و فروش بمب‌هاي خوشه‌اي را امضا و 83كشور جهان آن را تصويب كرده‌اند.

براساس گزارش ديده‌بان حقوق بشر بمب‌هاي استفاده شده توسط عربستان عمدتا از نوع CBU-105 بوده كه براساس توافقي كه در سال2008 امضا شده در فهرست تسليحات ممنوعه قرار دارد. عربستان به همراه امارات مقادير زيادي از اين بمب‌ها را از شركت تجهيزات نظامي تكسترون آمريكا طي سال‌هاي گذشته خريداري كرده بود.

  • انفعال جامعه‌جهاني

در موضوع يمن هم ناكارآمدي نهادهاي بين‌المللي بارديگر مانند كشتار فلسطيني‌ها در نوار غزه چهره خود را نشان داده است. با كارشكني كشورهاي غربي و عربي در شوراي امنيت حتي بيانيه‌اي براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن به تصويب نرسيد و تاكنون كسي هم واكنشي به استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي توسط عربستان نداشته است.

عربستان سعودي در حالي از بمب‌هاي خوشه‌اي ساخت آمريكا عليه مردم يمن استفاده مي‌كند كه عملا مانع از امدادرساني در اين كشور هم شده است. به‌خاطر محاصره همه جانبه يمن امكان ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به يمني‌ها وجود ندارد و به‌خاطر بحران كمبود سوخت حتي نهادهاي بين‌المللي مانند برنامه جهاني غذا امكان توزيع كمك‌هاي باقيمانده در انبارها ازجمله غذا را بين مردم ندارند.

كمبود سوخت همچنين باعث قطع برق بيمارستان‌ها شده است. جنگنده‌هاي عربستان همچنين بارها مانند حملات رژيم صهيونيستي به غزه بيمارستان‌ها و مراكز متعلق به سازمان ملل كه به‌عنوان پناهگاه مردم استفاده مي‌شود را هدف قرار داده‌اند. درحالي‌كه عربستان از بمب‌ها و جنگنده‌هاي آمريكايي براي بمباران يمن استفاده مي‌كند جان كري وزير امور خارجه آمريكا روزگذشته با اعلام اينكه در تلاش است تا براي بحران يمن راه‌حلي پيدا كند، هشدار داد: يمن در آستانه فروپاشي قرار دارد. جنبش انصارالله يمن هم در نامه‌اي به دبيركل سازمان ملل و سفيران كشورهاي دوست ضمن تشريح پاره‌اي از جنايات آل سعود عليه يمن، خواستار اقدامي بين‌المللي براي پايان دادن به تجاوز وحشيانه عربستان به يمن شد.

  • گزارش‌ها از ورود نيروهاي زميني

روز گذشته خبرگزاري فرانسه از حضور نيروهاي زميني ائتلاف تحت رهبري عربستان در شهر عدن يمن خبر داد. براساس اين گزارش برخي منابع اعلام كرده‌اند كه «گروهي محدود» از نيروهاي زميني ائتلاف با ورود به خاك يمن قصد حمايت از نيروهاي وابسته به منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي را دارند. هر‌چند برخي خبرگزاري‌هاي يمني حتي تصاوير اين نيروها را منتشر كرده‌اند اما مقام‌هاي عربستان اين مسئله را روز گذشته تكذيب كردند.

کد خبر 293992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha