همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ۲ دقیقه برخاستن از جای خود و راه رفتن در هر ساعت می‌تواند به برطرف کردن اثرات منفی نشستن طولانی‌مدت کمک کند.

walking

به نوشته هلث‌دی بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که نشستن برای مدت‌های طولانی در طول روز باعث افزایش خطر دچار شدن به شماری از مشکلات بهداشتی، مانند بیماری قلبی، دیابت و مرگ زودرس می‌شود.

توصیه‌های فعلی درباره میزان ورزش بزرگسالان دست کم ۲.۵ ساعت فعالیت جسمی متوسط در هفته است. اما ۸۰ درصد آمریکاییان به این هدف نمی‌رسند.

یافته‌های جدید، اگر ثابت شوند، بیانگر آن هستند که حتی دوره‌های کوتاه‌‌مدت فعالیت سبک برای سلامت فرد سودمند است.

تام گرین، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس مرکز طراحی مطالعه و آمارزیستی در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا در این باره گفت: «ورزش عالی است، اما واقعیت این است که میزان عملی ورزش با شدت بالایی که افراد می‌توانند انجام دهند، محدود است. بررسی ما بیانگر ان است که حتی تغییرات کوچک می‌تواند تاثیرات بزرگی ایجاد کند.»

این یافته‌ها در شماره ۳۰ آوریل ژورنال جامعه آمریکایی نفرولوژی بالینی منتشر شده است.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا در این بررسی داده‌های «نظرخواهی ملی بررسی تغذیه و سلامت آمریکا» مربوط به بیش از 3200 را آنالیز کردند. داوطلبان شرکت‌کننده در این بررسی با به تن کردن وسائلی شدت فعالیت‌های روزانه‌شان را اندازه می‌گرفتند. 137 نفر از این افراد در طول مدت بررسی فوت کردند.

این پژوهشگران سودمندی بهداشتی دوره‌های طولانی فعالیت‌های با شدت پایین مانند ایستادن را با دور‌ه‌های کوتاه‌تر فعالیت‌های سبکی مانند راه رفتن مقایسه کردند.

شرکت‌کنندگان در این بررسی برای سه سال پیگیری شدند.. در طول این مدت ۱۳۷ نفر آنها فوت کردند.

نتایج نشان داد که ایستادن بیشتر به تنهایی ممکن است برای برطرف کردن خطرات نشستن طولانی مدت کافی نباشد، اما دوره‌های کوتاه فعالیت سبک مانند راه رفتن، تمیزکاری و باغبانی می‌توانند طول عمر افرادی را که بیش از نیمی از طول روزشان را درحالت نشسته می‌گذرانند، افزایش دهد.

این بررسی نشان داد که اگر به جای ۲ دقیقه نشستن در هر ساعت، این ۲ دقیقه صرف فعالیتی سبک مانند راه رافتن شود، خطر مرگ زودرس افراد تا ۳۳ درصد کاهش می‌یابد.

دکتر شرینواسان بدو، استاد پزشکی در دانشگاه یوتا و نویسنده اصلی این بررسی گفت: «رسیدن به این نتایج بسیار جالب است، زیرا کانون توجه فعلی ملی بر فعالیت‌های با شدت متوسط یا زیاد است. اینکه ببینیم که فعالیت سبک نیز با کاهش مرگ و میر همراه است، کنجاوی‌برانگیز است.»

این پژوهشگران می‌گویند که اثرات سودمند راه رفتن در طول زمان می‌تواند بر روی هم اضافه شود و به افراد نشسته کمک کند که به حد توصیه‌شده هفتگی برای ورزش برسند.

بدو گفت: «ما بر اساس این یافته‌ها، توصیه می‌کنیم ۲ دقیقه راه رفتن در هر ساعت با فعالیت‌های معمول که باید شامل ۲.۵ ساعت ورزش در حد متوسط در هفته باشد، همراه شود.»

در این مقاله آمده است که ورزش با شدت متوسط قلب، عضلات و استخوان‌ها را تقویت می‌کند، سودمندی‌های برای سلامت دارد که فعالیت‌های با شدت کم و سبک نمی‌توانند ایجاد کنند.

کد خبر 294004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha