سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خنجری در این باغ، داستان زندگی خانواده‌ای ارمنی در فاصله سال‌های ۱۸۹۴ تا ۱۹۱۶ در ترکیه عثمانی است.

کتاب خنجری در این باغ منتشر شد

رمان همچون يك نقاشي ديواري عظيم مملو از شخصيت‌هاي بسياري است كه به صحنه مي‌آيند و پيشاپيش آنها آزاد و تيگران دوريان دو برادر از خانواده‌اي سرشناس و هراند وراميان روشنفكر و هنرمندي آگاه قرار دارند. چهره‌هايي كه نماد مليتي هستند كه هنوز خود و تاريخش كاملا شناخته نشده است.

در اين رمان زندگي روزانه مردم همان‌گونه كه در اين دوران و در حاشيه بسفر مي‌گذشت و تحريكات دربار عثماني و كردار ماكياوليستي سردمداران حكومت را مي‌يابيم.

واها كچا نويسنده كتاب، صميمانه حوادث تاسف‌بار و دردناكي را كه به يك نژادپرستي واقعي انجاميد بازسازي نموده است، حوادثي كه امروز گاه به عمد به فراموشي سپرده مي‌شود. خنجري در اين باغ چنان با حرارت شرح داده شده است كه هيچ كس نمي‌تواند در برابر محتواي آن بي تفاوت باشد.

اين خنجر كه به نوعي همان شمشير داموكلس بود پيوسته زندگي هزاران خانواده را كه جز زندگي آرام و كشت و كار در باغ‌هايشان چيزي نمي‌خواستند تهديد و تخريب كرد.

كتاب حاضر رماني است تاريخي درباره نسل كشي ارمنيان كه بر اساس برخي مستندات و خاطرات بازماندگان واقعه و ديپلمات‌هاي مقيم آن دوره كه در پايان كتاب ذكر شده به رشته تحرير در آمده است.

واقعيت‌هاي تاريخي گواهي است بر آنكه از زمان امپراتوري رم شرقي اقوام و مليت‌هاي گوناگون در اين سرزمين كنار هم و بدون تقابل مي‌زيسته‌اند و سخني از تقابل ديني فرهنگي نبوده است. گرچه كساني معتقد بودند كه قتل عام ارامنه بر اساس تسويه حساب‌هاي ديني است ولي اسناد تاريخي خلاف آن را نشان مي‌دهد.

اين واقعه دردآور كه اينك 100 سال از وقوع آن مي‌گذرد نخستين نژادپرستي قرن بيستم بود و بعدها به صورت الگويي در آلمان نازي، رواندا و ديگر سرزمين‌ها تكرار شد و مي‌شود.

خنجري در اين باغ نوشته واهه كاچا نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار فرانسوی ارمنی‌تبار است كه حاصل هشت سال مطالعه و كار بي‌وقفه وي وي مي‌باشد.

چاپ اول كتاب با ترجمه قوام‌الدين رضوي‌زاده در سال 1394 از سوي انتشارات مازيار با شمارگان 2200 نسخه و در 576 صفحه منتشر و به قيمت 26000 تومان روانه بازار كتاب شده است.

علاقه‌مندان جهت تهيه اين كتاب مي‌توانند در تهران با شماره تلفن 66462421 تماس حاصل نماييد.

کد خبر 294112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha