دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
۰ نفر

افتتاحیه همایش بین‌المللی کاهش خطرپذیری و مدیریت سوانح در مناطق شهری با همکاری فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمردر هتل استقلال تهران برگزار شد.

قالیباف

در اين همايش بيش از 80نماينده از جمعيت‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي ازجمله سازمان ملل، كميته‌هاي بين‌المللي و همچنين سفراي خارجي شركت داشتند.به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف شهردار تهران كه در اين همايش به‌عنوان مهمان ويژه شركت داشت، طي سخناني ضمن يادآوري حادثه تلخ اخير زلزله نپال و گراميداشت ياد از دست رفتگان اين زلزله، فرصت را غنيمت شمرد و گفت: كشور ما جزو 7كشور نخست دنيا از لحاظ خطرپذيري زلزله و آسيب‌هاي طبيعي است.

قاليباف به نكته‌اي اشاره كرد كه برخاسته از برداشت‌هاي علمي و تجربي وي بود و در توضيح آن گفت: از سن 17سالگي تا امروز 4حادثه و بحران بزرگ را تجربه كردم كه شامل زلزله طبس، زلزله رودبار، زلزله بم و دوران دفاع‌مقدس بود. چون در همه اين موارد از نزديك حضور داشتم به اين نتيجه رسيده‌ام كه كاهش آسيب پذيري مخصوصا در شهرها بسيار اهميت دارد.

به گفته قاليباف شهرها هم مراكز جمعيتي ما هستند وهم مركز توليد ثروت، قدرت، معرفت و منزلت به شمار مي‌روند و به همين دليل نيز ا‌ين كنفرانس بر كاهش خطرپذيري و مديريت سوانح در شهرها متمركز شده است. تأكيد ديگر قاليباف بر مقابله با بحران در قالب برنامه‌هاي پيشگيرانه بود و در توضيح آن گفت: ما نبايد به بحران به‌عنوان يك وضعيت رسيدگي كنيم به اين معني كه وقتي زلزله اتفاق افتاد به سراغش برويم و رسانه‌ها با به نمايش گذاشتن تعداد كشته‌ها و زخمي‌ها افكار عمومي را متوجه اين خطر كنند زيرا اين شيوه برخورد اثر منفي دارد و مردم را به كنار آمدن با خطر وادار مي‌سازد. شهردار تهران اعتقاد دارد كه مي‌توان بحران را به شكل يك فرايند ديد و با اطلاع‌رساني مستمر در طول زندگي به نوعي با برنامه از پيش طراحي شده راه‌هاي پيشگيري و كاهش آسيب پذيري را ترويج كرد و مانع از تسليم شدن مردم در برابرحوادث شد.

شهردار تهران دراين باره به ذكر خاطره‌اي از دوران دفاع‌مقدس پرداخت و گفت: در دوران دفاع‌مقدس به همراه يكي ازهمرزمانم (شهيد طوسي) كه به درجه شهادت رسيد كار ما اين بود كه براي آغاز عمليات كانال حفر كنيم تا رزمندگان از آنجا به خط دشمن حمله كنند و كمتر دچار آسيب ناشي از شليك و تركش شوند. اين همرزم براي حفر كانال با وجود خستگي دست از كار نمي‌كشيد و وقتي از وي خواستم كه كمي هم استراحت كند پاسخ خيلي تأثير‌گذاري داد و گفت: هرقدر قبل از آغاز حمله اينجا تلاش كنيم و عرق بريزيم در شب عمليات خون كمتري ريخته خواهد شد و جان بهترين دوستانمان را بيشتر حفظ خواهيم كرد!

اين حرف شهيد طوسي به معني نگاه فرايندي در كاهش آسيب‌پذيري و توجه به جان انسان‌هاست كه مي‌تواند به كاهش آسيب پذيري در شهر تهران نيز كمك كند.قاليباف با تأكيد بر اينكه با وجود اقدامات صورت‌گرفته در طول يك دهه گذشته هنوز تا رسيدن به شرايط مطلوب فاصله وجود دارد، به مهمانان خارجي حاضر در مراسم نيز گفت: ما شهر 10ميليون نفري تهران را كه در روز 13ميليون نفر جمعيت دارد به‌صورت محلي اداره مي‌كنيم؛ يعني شهر تهران را به 374محله تقسيم كرده‌ايم كه درهرمحل مردم خودشان آن را اداره مي‌كنند.

شهردار تهران افزود: در بيش از 235محله گروه‌هاي دوام تشكيل داده‌ايم كه هرگروه شامل 55نفر است و بحث آنها مبارزه با بحران با اولويت زلزله است. از سوي ديگر بيش از 100سوله بحران احداث كرده‌ايم كه در آن امكانات اوليه مستقر شده و تجهيزات آتش‌نشاني تا 3برابر تقويت و مدرن‌تر شده است. قاليباف به اين نكته هم اشاره كرد كه تهران 3گسل جدي دارد و از اين نظر خطر زلزله براي اين شهر جدي است. وي تلاش براي مقابله با اين پديده طبيعي و تبادل تجربيات بين‌المللي در اين زمينه را از تكليف‌هاي مديريت شهري دانست.

  • رشد شهرنشيني و آسيب‌پذيري شهرها

دراين همايش همچنين رئيس جمعيت هلال احمر ايران طي سخناني از رشد شهرنشيني و تغييرات آب‌و‌هوايي به‌عنوان 2چالش بزرگ جوامع انساني نام برد. اميرمحسن ضيايي در اين ارتباط گفت: رشد جمعيت شهرنشين از روستايي پيشي گرفته و درحال حاضر 53درصد از جمعيت جهان در نواحي شهري زندگي مي‌كنند كه تا سال 2050اين رقم به ميزان 75درصد افزايش خواهد يافت.

اين درحالي است كه به گفته ضيايي رشد سريع و بدون برنامه شهرنشيني باعث مختل شدن توسعه اجتماعي و اقتصادي و افزايش آسيب پذيري و فجايع گسترده شده است كه نمونه آن زلزله هائيتي در سال 2010، سونامي و زلزله فوكوشيما در سال 2011، توفان هايان در فيليپين در سال 2013و زلزله اخير ويرانگر نپال است. به همين دليل رئيس جمعيت هلال احمر ايران از اهميت توسعه تاب‌آوري افراد و جوامع سخن گفت و از آن به‌عنوان وجه اجتماعي و مردمي كاهش خطر‌پذيري سوانح نام برد.

علي بيت‌اللهي، مدير بخش زلزله‌شناسي و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي هم در اين مراسم با اشاره به وجود تعداد زياد گسل‌ها در كشور به مورد تهران اشاره كرد و گفت: اگر يك زلزله 7 ريشتري در تهران روي دهد حدود يك ميليون نفر بر اثر آن كشته مي‌شوند.

  • زلزله نپال يك هشدار بود

در مراسم افتتاحيه همايش بين‌المللي مديريت سوانح و كاهش خطرپذيري شهرها پيام دبيركل فدراسيون بين‌المللي صليب سرخ و هلال‌احمر از سوي محمد مخير نماينده وي قرائت شد. در اين پيام اعلام شد كه زلزله نپال هشداري بود تا همه شهرهاي در معرض آسيب، موضوع كاهش خطرپذيري حوادث طبيعي را در دستور كار خود قرار دهند.

امضاي يك موافقتنامه سه‌جانبه بين‌المللي به‌منظور كاهش آسيب و بلايا و مسائل مختلف در شهرهايي كه درمعرض بيشترين خطر سوانح قرار دارند، همكاري با دفاتر منطقه‌اي، آسيايي، آفريقايي، آمريكايي و خاورميانه‌اي براي كاهش خطرپذيري ازجمله ديگر موضوعات مورد اشاره در اين بيانيه بود. بنابراين گزارش، تقدير از هلال احمر ايران بابت چند برنامه مبتكرانه جهاني ازجمله برنامه كاهش خطرپذيري و مديريت بحران از ديگر قسمت‌هاي بيانيه‌اي بود كه نماينده دبيركل فدراسيون بين‌المللي صليب‌سرخ و هلال‌احمر ديروز آن را قرائت كرد.

کد خبر 294121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha