سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تداوم همکاری وزارت نفت برای احیای هورالعظیم خبر داد و گفت: سال گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت در زمینه احیای تالاب هورالعظیم همکاری‌های خوبی داشتند و این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد.

تالاب هورالعظیم

معصومه ابتكار در حالي از احياي هورالعظيم خبر مي‌دهد كه اين تالاب با 118هزار هكتار وسعت، در غرب استان خوزستان در انتهاي رود كرخه در منطقه مرزي دشت‌آزادگان بين 2 كشور ايران و عراق واقع شده و نقش مؤثري در تلطيف هواي منطقه دارد با وجود اين، عمليات اكتشاف و استخراج نفت، اين تالاب را با چالش‌هاي جدي مواجه كرد تا آنجا كه اين تالاب به يكي از كانون‌هاي بزرگ ريزگرد تبديل شده است. بنا به اعلام كارشناسان، احياي اين تالاب سهم قابل‌توجهي در مهار ريزگردهايي دارد كه در حال حاضر، استان خوزستان و مناطق همجوار آن را تهديد مي‌كند. شركت فعال در تالاب هورالعظيم براي استخراج نفت با احداث دايك‌هاي مختلف موجب شده است تا آب به بخش پايين‌دست تالاب نرسد كه اين مسئله موجب خشك‌شدن وسعت زيادي از تالاب در بخش جنوبي آن شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره چگونگي همكاري وزارت نفت براي احياي هورالعظيم به ايرنا گفت: سال گذشته براي آبرساني به تالاب هورالعظيم تعدادي از دايك‌هايي (آب‌بند) كه در محدوده تالاب وجود داشتند باز و آب به بستر تالاب وارد شد.

وي اظهار كرد: اين دايك‌ها مانع ورود آب به بستر تالاب مي‌شود كه از بهمن‌ماه سال گذشته تعدادي از اين دايك‌ها باز شده و اكنون بستر تالاب در بخش جنوبي آن آبگيري شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: بازديدهاي مستمر از تالاب نشان مي‌دهد، همچنان آب از اين دايك‌ها وارد بستر پايين‌دستي تالاب مي‌شود و اين همكاري در سال‌جاري نيز همچنان ادامه خواهد داشت. ابتكار گفت: با مذاكراتي كه با وزارت نفت داشتيم مقرر شد تا زماني كه ارتباط آبي 2 حوضه بالادست و پايين‌دست تالاب برقرار شود اين روند ادامه يابد و بخش پايين‌دست تالاب از اين دايك‌ها تغذيه شود تا هورالعظيم نجات يابد.

کد خبر 294136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha