مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به کشف دو سیاره شبه‌زمینی شده‌اند که کمی از سیاره زمین بزرگتر بوده و در مدار ستاره‌ای نه چندان دور در حرکتند.

براساس گزارش MSNBC، اين سياره‌هاي فراخورشيدي جديد با نام‌هاي HD 7924c و HD 7924d ابرزمين‌هايي هستند كه جرم هريك از آنها به ترتيب  7.9 و 6.4 برابر بزرگتر از زمين است. اين سياره‌ها در مدار ستاره‌اي به نام HD 7924 در حركتند كه در فاصله 54 سال نوري از خورشيد قرار گرفته‌است. ابعاد اين ستاره به نسبت وسعت 100 هزار سال نوري كهكشان راه شيري بسيار ناچيز است.

اين كشف تعداد سياره‌هاي شناخته شده در سيستم HD 7924 را به سه مي‌رساند زيرا در سال 2009 سياره‌اي ديگر در اين سيستم كشف شده‌بود. فاصله اين سياره‌ها تا ستاره ميزبانشان كمتر از سياره عطارد تا خورشيد زمين است. هريك از اين سياره‌ها به ترتيب در عرض پنج،‌15 و 24 روز حركت در مدار ستاره ميزبانشان را كامل مي‌كنند.

اخترشناسان با استفاده تركيبي از قدرت رصد سه تلسكوپ براي مشاهده نوسانات ضعيف نوري در ستاره HD 7924 استفاده كردند. اين نوسانات به واسطه كشش گرانشي دو سياره جديد در نور ستاره ايجاد شده‌ و نشاني از وجود سياره‌ها در يك سيستم ستاره‌اي به شمار مي‌روند.

کد خبر 294174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha