سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برگزارکنندگان جشن «شب بازیگر» اعلام کردند که مراسم این شب با تغییر در زمان برگزاری، اهدای یک مدالیوم ویژه و مراسمی بسیار شاد برگزار خواهد شد.

تئاتر

به گزارش ایسنا، دوازدهمین «شب بازیگر» انجمن بازیگران خانه تئاتر پیش از این قرار بود 26 اردیبهشت‌ماه برگزار شود، اما این زمان به 28 اردیبهشت‌ماه موکول شده است.

حمیدرضا نعیمی، کارگردان این مراسم، سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری که با حضور بهزاد فراهانی و کاظم هژیرآزاد در خانه تئاتر ایران برگزار شد، بیان کرد: به دلیل ترافیک کاری تالار وحدت و اینکه قصد داریم از تمام امکانات فنی این سالن برای اجرای برنامه خود بهره ببریم، ناچار شدیم مراسم «شب بازیگر» را با تأخیر دو روزه نسبت به آنچه پیش از این اعلام شده بود، برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه این برنامه 120 دقیقه خواهد بود و تلاش می‌شود رأس ساعت 17:30 روز 28 اریبهشت‌ماه آغاز شود، گفت: هیأت مدیره اتفاقات خوبی را رقم زده که از آن جمله اهدای یک مدالیوم ویژه است و ارزش معنوی این مدالیوم از هر جایزه‌ای بالاتر است.

تلاش برای برپایی یک شب شاد در مراسم شب بازیگر

کارگردان «سقراط» که این روزها نمایش خود را با استقبال تماشاگران هر شب در تالار وحدت اجرا می‌کند و برای برگزاری هر چه بهتر مراسم «شب بازیگر»، اجرای بیست و هشتم اردیبهشت خود را لغو کرده است، ادامه داد: برای این مراسم ایده‌هایی دارم و تلاش می‌کنم شب شادی را برای همه رقم بزنم، چرا که ما یکی از غمگین‌ترین کشورهای دنیا هستیم و تا بخواهیم خیلی سریع می‌توانیم اشک همدیگر را دربیاوریم.

نعیمی افزود: در نمایشنامه‌های خودم هم ترجیح می‌دهم، اگر قرار است تلخ‌ترین حرف‌ها را بزنم اول تماشاگر را بخندانم چون ملتی که گریه می‌کند، ملت ناامیدی است. در کشوری که به طور مداوم کنسرت برگزار نشود و تئاترها راحت روی صحنه نیایند عقده ایجاد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که ملت خشن و هتاک شوند.

کارگردان مراسم «شب بازیگر» خانه تئاتر اضافه کرد: هدفم این است که یک شب را با هم خوش بگذرانیم و برای حضور هنرمندان هم قول‌هایی به من داده شده که برای آن‌ها امضا گرفته‌ام از جمله صدیق تعریف که همه او را به عنوان خواننده می‌شناسند، اما او یک تئاتری است. ضمن اینکه مجری هم در برنامه نخواهیم داشت و هیچ اشکالی ندارد اگر حتی بازیگران خودشان بیایند جایزه‌شان را بردارند.

در ادامه این نشست بهزاد فراهانی دبیر «شب بازیگر» با بیان اینکه از محسن‌پور به عنوان یکی از نخبگان موسیقی ایران‌زمین که نابینا هم است، دعوت شده و قرار است در فاصله دو شست‌وشوی شیمیایی‌ خود، آرشه‌اش را در مراسم «شب بازیگر» در دست بگیرد، به تغییر زمان برگزاری مراسم اشاره و در سخنانی کنایه‌آمیز اظهار کرد:‌ روز 26 اردیبهشت کنسرت بانوان در تالار وحدت برگزار می‌شود و از آنجا که نباید نگاه ما مردان به این کنسرت بخورد حتی نمی‌توانستیم از صبح تالار را برای انجام کارهای فنی در اختیار داشته باشیم؛ به همین دلیل حمیدرضا نعیمی (کارگردان «سقراط») این لطف را به ما و خانه تئاتر کرد و از اجرای یک شب نمایش خود که ظرفیت کامل سالن را هم در اختیار دارد، گذشت تا یک روز کامل را برای تدارک مراسم «شب بازیگر» در اختیار داشته باشیم.

اعلام نامزدهای «شب بازیگر» در 22 اردیبهشت

وی همچنین با اشاره به اینکه اسامی نامزدهای «شب بازیگر» هنوز مشخص نشده و 22 اردیبهشت ماه اعلام خواهند شد به چگونگی داوری نامزدها اشاره کرد و گفت: هر تئاتری که به صحنه می‌آید را 15 داور رصد می‌کنند و اگر بازیگر قابل قبولی انتخاب شد معرفی می‌شوند و در مرحله بعد داورها کاهش می‌یابند تا در نهایت پنج داور پس از جمع‌بندی آرا به هفت انتخاب می‌رسند که سه نفر آن‌ها زن، سه نفر مرد و یک برگزیده خواهند بود. ضمن اینکه امسال پیشنهاد در نظر گرفتن یک جایزه استعداد جوان را هم داریم.

فراهانی خطاب به آن‌هایی که به داوری‌ها خرده می‌گیرند، گفت: پرواضح است که داوران نهایی یک رأی و سلیقه جداگانه دارند، اما طبیعتا نتیجه رایزنی‌ پنج داور ماست که از دل 15 تا 20 داور دیگر بیرون آمده است. با این حال سوگند می‌خورم که در این عرصه همکاران ما در هیأت مدیره کمترین دخالتی ندارند.

تجلیل از یک هنرمند 101 ساله

دبیر مراسم «شب بازیگر» انجمن بازیگران خانه تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در برنامه امسال تقدیر از پیشکسوتان هم در نظر گرفته شده که دو زن و مرد از پیشکسوتان تئاتر شهرستان و دو نفر دیگر از پیشکسوتان تهران هم تجلیل می‌شوند، اما تفاوت بخش بزرگداشت و تقدیر دوازدهمین جشن «شب بازیگر» با سال‌های گذشته در این است که از یک نفر، پنجمی هم تقدیر خواهد شد و آن هنرمند 101 ساله‌ای است که او را پیدا کرده‌ایم و بسیار سرحال و قبراق مشغول زندگی است.

پیشنهاد بیضایی برای اهدای یک مدالیوم ویژه

بهزاد فراهانی درباره مدالیومی که قرار است به برگزیدگان «شب بازیگر» اهدا شود با تأکید بر ارزش مدالیوم خانه تئاتر گفت: به دنبال این بودیم که مدالیومی اهدا کنیم تا ارزش خاص‌تری داشته باشد و فکر کردیم به اولین بازیگری که در ایران روی صحنه رفته یک مدالیوم هدیه دهیم. در این باره از بهرام بیضایی کمک گرفتم و او که از این اتفاق بسیار شاد شده بود، پیشنهاد کرد تصویری را که مربوط به 700 سال قبل از میلاد مسیح است و نشان می‌دهد ما در آن زمان تئاتر داشته‌ایم، استفاده کنیم.

به گفته وی این سند در اختیار ما نیست و در شهری در آمریکا قرار دارد، اما عکس آن در یکی از کتاب‌ها بهرام بیضایی منتشر شده است. در این تصویر سه لحظه تئاتری وجود دارد که در بالای آن ضحاک، در پایین فریدون و در دو سمت او رقصندگانی هستند که همه آن‌ها با صورتک‌ها و لباس‌های نمایشی تصویر شده‌اند.

دبیر شب بازیگر بیان کرد: طرح این تصویر قلمزنی شده و بعد آن را نزد ایرج محمدی (مجسمه‌سازی که اثر 7/5 متری کاوه آهنگر را هم از برنز ساخته است) بردیم و او در حال آماده کردن این مدالیوم است.

او همچنین اضافه کرد: از بهرام بیضایی هم خواسته‌ام تا پیام ملی تئاتر را با زبان خودش برای مراسم «شب بازیگر» آماده کند، اما هنوز نمی‌دانم این خواسته را قبول می‌کند یا خیر.

بهزاد فراهانی در بخش دیگری از این نشست درباره منابع مالی مراسم «شب بازیگر» هم گفت: فرهاد تجویدی به دنبال قضیه است، ولی در حال حاضر موسسه‌ای قول داده که در این راستا به ما کمک کند و حتی جوایز برگزیدگان را هم به صورت خرید نقدی از شرکت محصولات چرمی این موسسه اهدا خواهیم کرد. البته معاون وزیر مسکن هم به همراه مرکز هنرهای نمایشی و سازمان فرهنگی-هنری شهرداری قول‌هایی داده‌اند.

در بخش پایانی این نشست هم کاظم هژیرآزاد اشاره کرد که در مراسم امسال به پیشنهاد نعیمی قرار شده که برگزیدگان اول تا سوم به طور جداگانه معرفی نشوند بلکه همه آن‌ها نفر اول و برگزیده شناخته شوند چرا که با معیار مشخصی نمی‌توان نفرات اول و دوم را از هم متمایز کرد.

کد خبر 294196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha