سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

فاطمه دانشور : کمپین روز کار داوطلبانه که ۲ سال است در کشورمان برگزار می‌شود، اتفاقی فرخنده در حوزه تحققِ مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها محسوب می‌شود.

فاطمه دانشور

بر اين اساس بنگاه‌هاي اقتصادي علاوه بر فعاليت‌هايي كه در طول سال در راستاي حل مشكلات اجتماعي به انجام مي‌رسانند، يك روز كاري كاركنان خود را نيز به فعاليت داوطلبانه براي ياري رساندن به سازمان‌هاي غيردولتي مردم‌نهاد اختصاص مي‌دهند و در اين روز خدماتي را كه در حوزه تخصصي‌شان قرار دارد، به‌صورت داوطلبانه و رايگان در اختيار NGOها، خيريه‌ها و سمن‌ها مي‌گذارند.

خوشبختانه در اين 2سالي كه طرح به مرحله اجرا درآمده، مورد استقبال شركت‌ها قرار گرفته ولي براي تحقق هرچه كامل‌تر اين طرح انسان‌دوستانه و درگير كردن تمام بنگاه‌هاي اقتصادي، لزوم اطلاع‌رساني گسترده و فرهنگ‌سازي مثمرثمر را مي‌طلبد. يكي از ابعاد مهم اطلاع‌رساني درخصوص اين روز مي‌تواند تمركز روي پيامدهاي مثبت كار داوطلبانه حتي در بازدهي و عملكرد خود شركت‌ها باشد؛ به اين ترتيب كه اگر كارآفرينان و صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي بدانند مشاركت در فعاليت‌هاي اجتماعي و عام‌المنفعه تا چه حد به تقويت ارزش‌هاي سازماني، از بين بردن روزمرگي و كسالت در محيط كار، افزايش اعتماد به نفس و تقويت روحيه كاركنان كمك مي‌كند، به‌طور قطع انگيزه بيشتري براي سهيم شدن در برگزاري اين كمپين خواهند داشت.

واقعيت اين است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد هرچه ميزان مشاركت يك بنگاه اقتصادي در فعاليت‌هاي اجتماعي و عام‌المنفعه بيشتر باشد، ميزان نشاط و رضايت خاطر كاركنان و همچنين ميزان اعتماد آنها به كارفرما افزايش يافته و اين رضايت و اعتماد، در افزايش بازدهي نيروي انساني تأثير قابل توجهي خواهد داشت. در واقع آنچه در فعاليت‌هاي داوطلبانه شايان توجه است، گذشته از تأثيرات غيرقابل انكاري كه بر حل معضلات اجتماعي مي‌گذارد، ايجاد احساس رضايت است؛ البته گاه به غلط گمان مي‌شود تنها معطوف به مسائل مادي و كسب ثروت است.

هنگامي كه انسان به اين باور مي‌رسد كه فعاليت و عملكرد اجتماعي و اقتصادي‌اش، تنها به سودآوري در حوزه كوچك زندگي شخصي‌اش خلاصه نشده و قادر است با مهارت و تخصصش، به اقشار ضعيف و آسيب‌پذير اجتماع ياري برساند، يا به بهبود وضعيت زندگي و محيط‌زيست همنوعانش كمك كند، احساس رضايتي توأم با آرامش، عزت نفس و مثمرثمر بودن را تجربه مي‌كند كه به ارتقاي كيفيت زندگي‌ آن فرد، خانواده و جامعه‌اش منجر مي‌شود. به اميد اينكه با ترويج فرهنگ كار داوطلبانه در بنگاه‌هاي اقتصادي، شاهد پيوند روزافزون بدنه جامعه با سازمان‌هاي مردم نهاد و مشاركت مستمر شركت‌ها در حل معضلات اجتماعي باشيم.

رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر

 

کد خبر 294232

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha