همشهری آنلاین: پروفسور آرتور آسا برگر، استاد ممتاز هنرهای ارتباطات رادیو و تلویزیونی و الکترونیک دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت میهمان همشهری آنلاین بود.

آسا برگر

پروفسور آسا برگر به شرح دوران تحصیلش از گرفتن لیسانس ادبیات و فوق لیسانس روزنامه‌گاری تا گرفتن دکترایش در رشته مطالعات آمریکا پرداخت.

نویسنده صدها مقاله و بیش از ۹۰ کتاب در زمینه‌های متفاوت از رسانه‌های گروهی و فرهنگ پاپ گرفته تا طنز، توریسم و زندگی روزانه یکی از نخستین کسانی بود که به بررسی فرهنگ عامه در آمریکا پرداخت و تز دکترایش را با عنوان «لیل ابنر: بررسی طنز آمریکایی» درباره یک کمیک استریپ طنزآمیز آمریکایی نوشت که در بسیاری از روزنامه‌های آمریکا، کانادا و اروپا منتشر می‌شد.

پروفسور برگر که به دعوت مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران، کرسی یونسکو فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، و انجمن ایرانی مطالعات جهان، و با حمایت بنیاد ملی نخبگان ذیل جایزه علامه طباطبائی و در حمایت اندیشمندان برگزیده این جایزه به ایران امده است؛ به شیوه غیرمتعارف تدریسش برای دانشجویانش اشاره کرد، و با توجه به اینکه پس از بازنشستگی در سال ۲۰۰۳ چند سالی بود که از تدریس دور مانده بود، گفت تجربه تدریس و برگزاری کارگاه آموزشی برای دانشجویان ایرانی برایش بسیار لذت‌بخش بوده است.

او به جز کتاب‌های دانشگاهی رشته‌ای کتاب‌های غیرآکادمیک را در قالب رمان رازآمیز با مضامینی کمیک و طنزآمیز در معرفی نظریه‌های اجتماعی و ارتباطی نوشته است، از جمله کتاب «دورکیم مرده است: شرلوک هولمز به نظریه اجتماعی معرفی می‌شود» که به فارسی هم ترجمه شده است.

آسابرگر همچنین با تاکید بر نقش متدولوژی در تدریس به آن دسته از اعضای تحریریه همشهری آنلاین که در دانشگاه تدریس می‌کنند گفت باید متدلوژی و به ویژه درک از نشانه شناسی را در بین دانشجویان بالا برد و به تعامل با دانشجویان توجه ویژه داشت.

او همچنین در پی توضیحات دکتر شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین درباره فضای جهانی رسانه‌های چاپی و آنلاین؛ در اشاره به فضای رسانه‌ای معاصر گفت رسانه‌های دیجیتال گوی سبقت را از رسانه‌های چاپی ربوده‌اند و با تکیه به درآمد اگهی‌های بازرگانی راه خود را گشوده‌اند.

او عاشق نویسندگی است و ایده‌های بسیاری را برای کتاب‌های بعدی‌اش در سر دارد، از جمله اینکه کتابی از دیدگاه نظری بنویسد درباره ساعت مچی اپل.

او در همشهری انلاین در گفتگو با اعضای تحریریه با اشتیاق به تاثیر الهام‌بخشی که فیلم راشومون کوراساوا در زندگی‌اش گذاشته است، اشاره کرد و گفت در دوران دانشجویی در بیش از ۶۰ سال پیش این فیلم را دیده و پس از سال‌ها دریافته است دیدن این فیلم تاثیری عمیق بر کارش به عنوان نویسنده و پژوهشگر در سال‌های بعدی گذاشته است.

او چند سال پیش هم در مصاحبه‌ای با ژورنال آمریکانا به همین موضوع اشاره کرده و گفته بود: «فکر می‌کنم راشومون یکی از متن‌های غالب در پست‌مدرنیسم باشد و بذری را ذهن من کاشت که احتمالا مرا به سوی رویکردی کشاند که بهترین توصیف از آن پست‌مدرنیستی و بین‌رشته‌ای به متن‌ها و سایر جنبه‌های رسانه‌ها و فرهنگ عامه است.»

بالاخره اینکه یکی از زمینه‌های کار پروفسور آسا برگر توریسم است، و کتاب‌هایی مانند توریسم ویتنام، توریسم تایلند، توریسم بالی و غیره در فهرست دور و دراز کتاب‌های اوست.

او می‌گفت اگرچه مدت اقامتش در در ایران چهار روز بیشتر نیست و دو روز آن را هم در اصفهان و شیراز می‌گذراند، اما به دنبال دریافتن شاخص‌های متمایزکننده فرهنگ ایرانیان از سایر فرهنگ‌ها است؛ آیا کتاب بعدی او «توریسم ایران» خواهد بود؟

کد خبر 294237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha