مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند کشف کرده‌اند که چه چیزی باعث ترق و تروق مفاصل هنگام به اصطلاح شکستن قولنج آنها می‌شود.

به نوشته هلث‌دی دلایل ایجاد این صدا مدت‌ها مورد بحث دانشمندان بوده است، بنابراین پژوهشگران کانادایی از ویدئوی ام آر آی برای مشاهده مفصل انگشت هنگامی ترق و تروق کردن استفاده کردند.

ام آر آی برای مشاهده ۱۰ مفصل انگشت یک فرد مورد استفاده قرار گرفت. فرد داوطلب هر بار یک انگشتش را درون لوله‌ای می‌گذاشت که متصل به کابلی بود به آهستگی به عقب کشیده می‌شد تا زمانی که صدای مفصل دربیاید. ویدئوی ام آر آی هر بار ترق کردن مفصل را در فاصفه ۳۱۰ میلی‌ثانیه از رخ دادن آن ثبت می‌کرد.

بر اساس این بررسی که به طور آنلاین در ۱۵ آوریل در ژورنال PLOS ONE منتشر شده استِ، حفره‌ای که به سرعت درون مفصل ظاهر می‌شود، علت صدای آشنایی است ترق و تروق مفصل است.

به طور خاص، ترق کردن همراه با ایجاد یک حفره پر از گاز درون مایع سینوویال که مفاصل را لغزنده می‌‌کند.

جرج کاوچوک ازدانشگاه آلبرتا در این ژورنال نوشت: «وضعیت تا حدی شبیه به تشکیل خلاء است. هنگامی که سطوح مفصل به ناگهان از هم جدا می‌شوند، مایعی در دسترس نیست که حجم فزاینده مفصل را پر کند، بنابراین یک حفره ایجاد می‌شود و این واقعه است که با ایجاد صدا همراه است.»

همچنین این ویدئو نشان داد که پیش از ترق کردن مفصل انگشت یک فلش سفید هم وجود دارد. به گفته کاوچوک این فلش احتمالا ناشی از آب‌هایی است که درست پیش از ترق کردن مفصل به یکدیگر می‌‌پیوندند. این یافته‌ها ممکن است راه را برای پژوهش‌های جدید درباره سودمندی یا آسیب‌رسانی این پدیده بگشاید.

کد خبر 294244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha