چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دریافتند که بال‌ خفاش‌ها به‌گونه‌ای از حس‌گرهای بسیار حساس به لمس، مجهز هستند که سبب پرواز دقیق این گونه از پستانداران در طبیعت شده است.

راز پرواز دقیق خفاش‌ها کشف شد

به گزارش ایسنا، یکی از دقیق‌ترین حرکت‌ها در طبیعت، در پرواز زیبا و دقیق خفاش‌ها نقش بسته است، اما چگونه این موجودات تاریک‌زی به سیستم پروازی این چنین دقیق مجهز شده‌اند؟

محققان برای نخستین‌بار کشف کردند که در بال‌های خفاش‌ها سلول‌هایی وجود دارد که حتی به تغییرات بسیار کوچک جریان هوا نیز واکنش نشان می‌دهد و همین امر سبب دقت بسیار بالای جانور در هنگام شکار طعمه یا پرواز می‌شود.

این سلول‌ها خود نیز به گیرنده‌هایی مجهز هستند که تغییرات جزئی را از محیط پیرامون جانور به مغز می‌فرستند و این، جانور را قادر می‌سازد تا در کسری از ثانیه خود را با شرایط محیطی سازگار کند.

محققان دانشگاه جان هاپکینز معتقدند تاکنون این حس‌گرها از چشم دانشمندان پنهان مانده بود در حالی‌که حضور این حس‌گرهای زیستی در بال‌های خفاش‌ها، استفاده از بال‌ها را به عنوان پروانه پرواز، باله‌ای شبیه باله شنا و یا یک سامانه برای شکافت جریان هوا امکان‌پذیر می‌سازد.

در ابتدای تحقیق دانشمندان مشاهده کردند، دسته‌ای از گیرنده‌های حسی در بال‌های خفاش‌ها وجود دارند که به تغییرات جریان هوا حساس هستند ولی در ادامه تحقیق دریافتند که هنگام تحریک این گیرنده‌ها، نورون‌های قشر مغزی نیز تحریک شده که این امر پروازی پویا و دینامیک را برای خفاش‌ها به ‌دنبال دارد.

به عقیده محققان شناخت بهتر ساز و کار این سلول‌ها و الگوبرداری از عملکرد آن‌ها می‌تواند پیشرفت بزرگی برای طراحی وسایل نقلیه هوایی به حساب بیاید.

خفاش‌ها تنها پستانداران قادر به پرواز قدرتمند هستند که در هر ساعت بین 20 تا 70 مایل پرواز می‌کنند و دارای قدرت مانور هوایی مهندسی شده در پرواز هستند. محققان معتقدند بال‌های خفاش‌ها در طی تکامل نه تنها برای پرواز استفاده شده است بلکه برای حرکت دایره‌وار، کنترل حرکت جانور، بالا رفتن از مکان و حتی حمل اشیای کوچک‌تر نیز استفاده می‌شود.

اطلاعات بیشتر از این تحقیق در journal Cell Reports به چاپ رسیده است.

کد خبر 294266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha