چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار کتاب جدیدی در فرانسه، از اعترافات 'فرانسوا اولاند' رئیس جمهوری این کشور در انتقال سلاح های مرگبار به تروریست های ضد سوری همزمان با تحریم تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۱۲ ، پرده برداشت.

 اعتراف پاریس به کمک تسلیحاتی به تروریست های ضد سوری

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، 'در دالان های دیپلماسی فرانسه' عنوان کتاب جدیدی است که ماه جاری در فرانسه منتشر و در آن به نقل از اولاند تحویل سلاح های مرگبار به شورشیان سوریه در سال 2012 با وجود تحریم تسلیحاتی این کشور تایید می شود.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته در مصاحبه با 'خاویر پانون' روزنامه نگار، کارشناس مسائل دیپلماتیک و نظامی نویسنده این کتاب گفت: عملیات انتقال سلاح را زمانی آغاز کردیم که مطمئن بودیم این سلاح ها در اختیار دست های مطمئن قرار می گیرد. در رابطه با سلاح های مرگبار، سرویس های ما مسوولیت تحویل آنها را برعهده داشتند.

پانون در این کتاب خاطرنشان می کند فرانسه در نیمه دوم سال 2012 توپ، مسلسل، موشک انداز و موشک های ضد تانک را در اختیار شبه نظامیان مخالف دولت سوریه قرار داده است.

در آن زمان تحریم تسلیحاتی اروپا که از ژوئن (خرداد) سال 2011 وضع شده بود همچنان اعمال می شد. این تحریم ها در مه 2013 (اردیبهشت 92) برداشته شد.

فرانسه تاکنون مدعی شده بود که تنها سلاح های غیرمرگبار از جمله جلیقه های ضد گلوله و عینک های دید در شب را در اختیار شورشیان سوری قرار داده است.

در این کتاب پانون همچنین به تشریح مجموعه ای از اقدامات دیپلماتیک و نظامی دولت فرانسه در زمان ریاست جمهوری اولاند و 'نیکولا سارکوزی' رئیس جمهوری سابق فرانسه پرداخته شده است.

یکی از این اقدامات، حملات هوایی برنامه ریزی شده علیه حکومت سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در آگوست سال 2013 (مرداد 92) بود که واشنگتن پس از توافقی دیپلماتیک از آن عقب نشینی کرد.

در این کتاب همچنین به اسامی برخی از اهداف این حملات از جمله 'واحد اطلاعات ارتش سوریه' اشاره شده است.

یک مشاور سیاسی به نویسنده این کتاب گفته است که حملات برنامه ریزی شده مذکور دو هدف را دنبال می کرد: تغییر 'نظم سیاسی در سوریه ' و 'بی ثبات کردن روسیه' به عنوان حامی دمشق، تا مسکو را وادار به تغییر رویکرد خود در این درگیری کند.

کد خبر 294322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha