مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

محدثه قیدی: درست است که ۵ سال از تصویب قانون خروج پادگان‌ها از شهرها توسط مجلس می‌گذرد اما ایرادات و اشکالات این مصوبه درهمان سال اول اجرا خود را نمایان ساخت و نشان داد که طراحان این قانون به نسبت اهمیت و پیچیدگی موضوع، دقت نظر لازم را نداشتند.

پادگان قلعه مرغی فضای سبز

به همين دليل نيز تاكنون حداقل در شهر تهران قضيه خروج پادگان‌ها جز در تعدادي محدود به نتيجه نرسيده كه البته آن هم به واسطه رابطه دوستانه شهردار تهران با همرزمان سابقش در نيروهاي نظامي ميسر شده وگرنه قانون مصوب مجلس به اندازه كافي كارآمدي نداشته است.

از نظر علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر تهران يكي از ضعف‌هاي قانوني مصوبه خروج پادگان‌ها از شهر دستوري بودن آن است بدون اينكه حق و حقوق نهادهاي نظامي و انتظامي به درستي ديده شود. به گفته صابري، وقتي قانون خروج پادگان‌ها از شهر تصويب مي‌شود بايد راه‌حلش را هم پيش‌بيني كرد. يا بايد بهاي آن را پرداخت و اراضي را خريداري كرد يا تراكم ارائه شود كه با اين كار عملا نهادها تشويق مي‌شوند تا در عرصه‌اي ورود كنند كه درست نيست.

از نظر اين عضو شوراي شهر تهران، قانونگذار هنگام وضع قانون بايد كم ضررترين و كم آسيب‌ترين راه را پيش‌بيني كند درحالي در مورد قانون پادگان‌ها قانونگذار پيش‌بيني‌هاي همه جانبه‌اي نداشت. وي در توضيحات خود درباره ضعف قانون خروج پادگان‌ها از شهر به نداشتن ضمانت اجرايي نيز اشاره كرد و اينكه تاكنون اين مصوبه نه از راه قانون كه با رابطه عملي شده مثلا آقاي قاليباف با استفاده از روابط خوبي كه با نيروهاي نظامي داشته موفق شده كارها را تا حدي پيش ببرد اما اگر كسي اين روابط را نداشت چطور؟ بنابراين بايد دنبال راهكارهاي قانوني سنجيده و همه جانبه رفت.

  • حضور يا خروج پادگان‌ها كدام بهتر است؟

عضو شوراي شهر تهران در صحبت‌هاي خود به مواردي نيز اشاره مي‌كند كه از نگاه وي نبايد روي اين موارد تأكيد كرد. به گفته وي برخي اعتقاد دارند كه اگر پادگان‌ها و مراكز نظامي نباشند به جاي آنها چند برج مسكوني، تجاري و اداري ساخته مي‌شود. در نتيجه خوب است كه اين پادگان‌ها همچنان وسط شهر بمانند و مانع از بارگذاري و فشار بيشتر به شهر شوند.

اين در حالي است كه به جاي اين حرف‌ها كه ما را در منگنه انتخاب بين بد و بدتر مي‌گذارد بهتر است آسيب‌شناسي صورت گيرد كه مثلا چرا تمام فعالان اقتصادي كشور روي ملك سرمايه‌گذاري مي‌كنند و چرا فعاليت اقتصادي فقط در اين حوزه تا اين اندازه سود آور است؟ بنابراين گزارش، به‌نظر مي‌رسد اين مسئله دغدغه مشترك بقيه اعضاي شوراي شهر هم باشد.

محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران هم علت توقف اجراي قانون خروج پادگان‌ها از تهران را توقع نهادهاي نظامي براي بارگذاري مسكوني و غيرمسكوني گسترده در زمين اين پادگان‌ها اعلام كرد كه در اين صورت اصلا اين پادگان‌ها سرجاي خود بمانند بيشتر به نفع شهر است. بنابراين گزارش، با درنظر گرفتن اينكه طبق ضوابط طرح‌هاي جامع و تفصيلي زمين‌هاي حاصل از خروج پادگان‌ها بايد به سرانه‌هاي خدماتي و فضاي سبز تبديل شود، محمد سالاري از برگزاري نشست‌هايي با نهادهاي نظامي سخن گفت كه براساس آن توافقاتي به‌دست آمده كه اجازه بارگذاري محدودي به آنها مي‌دهد.

کد خبر 294351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha