جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۱۸ اردیبهشت در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: این حقیقت بارها برای شما گفته شده که جریان حق و باطل در طول تاریخ استمرار داشته است و تا قیام قیامت هم خواهد بود. بنابراین جریان باطل را باید شناخت تا تحت تاثیر ترفندهای این جریان قرار نگرفت.

وی آمریکا و هم پیمانان آمریکا را نماد جریان باطل دانست و گفت: اگر کسانی می‌خواهند باطل مجسم را نظاره‌گر باشند به رفتار وقیحانه آن‌ها بنگرند.

خاتمی در ادامه به بیان ویژگی‌های فرعون به عنوان نماد استکبار و مشخصه‌های قابل تطبیق بر شیاطین امروزی پرداخت و گفت: قرآن فرعون را طاغی می‌داند. طاغی یعنی کسی که از حد خود تجاوز می‌کند و امروز آمریکا که یک کشور از صدها کشور جهان است باید خودش را در حد یک کشور ببیند. چرا فضولی می‌کند و در همه جای دنیا مداخله‌گر است؟ کشتار یمن، بحرین و تولید گروهک‌های تکفیری آدم کش و دخالت نظامی در کشورها را دنبال می‌کند.

خاتمی اضافه کرد:‌ در طول 50 سال اخیر آمریکا به 50 کشور جهان حمله نظامی مستقیم و غیر مستقیم داشته حال اگر اسم این موضوع طغیان نیست پس چیست؟ باید به آن‌ها گفت شما چه کاره‌اید؟ مدام می‌شنویم که در هر گوشه جهان آتش‌افروزی می‌کنید. تردید نکنید امروز سرکش‌ترین دولت در جهان که نه به غریبه‌ها بلکه حتی به مردم کشور خود رحم نمی‌کند آمریکاست.

خاتمی، با بیان این‌که «تهدیدکردن از دیگر ویژگی‌های فراعنه است که نماد استکبار است» اظهار کرد: فرعون کسانی را که ایمان آوردند تهدید کرد و گفت دست و پایتان را به صورت مخالف قطع می‌کنم و به دارتان می‌کشم. حال این فرعون زمان با هر کشوری که چپ می‌کند بلافاصله تهدید از تحریم اقتصادی گرفته یا تهدیدهای دیگر را دنبال می‌کند و این یکی دو روزه هم وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای گزینه نظامی علیه ایران روی میز است که البته پاسخ این موضوع را مقام معظم رهبری دادند.

وی ادامه داد: شما اولا غلط می‌کنید متعرض ملت ایران می‌شوید و بدانید که دوره بزن دررو گذشته است و اگر قرار باشد دست از پا خطا کنید ملت ایران تا آخر تعقیبتان می‌کند و شما را به روز سیاه می‌نشانند و بعد اینکه دیدید که ملت بزرگ ایران هشت سال با شما جنگید با امکاناتی که شما به صدام دادید. حال می‌خواهید شانستان را بار دیگر امتحان کنید تا بفهمید که ملت ایران درسی به شما می‌دهد که برایتان پشیمانی ابدی دارد و به تعبیر امام راحل دندان‌های آمریکا را در دهانش خرد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا خاتمی در ادامه خطاب به 1+5 گفت:‌ این شعارها و حماسه‌ها را ببینید، امروز در سراسر نماز جمعه‌های کشور همین خبر است و مذاکره کنندگان عزیز ما هم که فرزندان این ملت هستند این جمله از مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دهند که عظمت و هیبت ملت ایران را حفظ کنند. اگر در مذاکرات ذره‌ای تهدید دیدند مجلس مذاکره را بهم بزنند چون کارشان غیرقانونی است. از مذاکره کنندگانمان می‌خواهیم زیر شبح تهدید مذاکره نکنند که مذاکره نخواهند کرد.

خاتمی گفت: ما کاری به بازی‌های اوباما، کنگره و سنای آمریکا نداریم. آن‌ها هر غلطی می‌توانند بکنند مهم این است که این ملت راه خود را یافته و استوار و ثابت قدم در این مسیر خواهد ایستاد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تفرقه آفرینی را از دیگر ویژگی‌های فرعون‌ها دانست و اظهار کرد: قرآن می‌گوید اینها اهل تفرقه انداختن و حکومت کردن هستند. در این راستا طرح اخیر آمریکایی برای عراق یعنی تشکیل سه دولت شیعه، سنی و کرد خوابی است که به فضل خدا تعبیر نخواهد شد. هم ملت عراق و هم مسئولان محترم عراق خوب این توطئه را شناخته و در مقابل این توطئه ایستاده‌اند و بدانند عظمتشان در سایه ایستادگی در برابر این توطئه شیطانی است. آمریکا در تاریخ خود یک روز هم خیرخواه ملت‌ها نبوده و نیست بلکه به دنبال سلطه بر ملت‌هاست.

خاتمی همچنین در ادامه اتفاقات رخ داده در یمن را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که «مردم یمن یک خواسته معقول، مشروع و دنیاپسند دارند و می‌گویند ما می‌خواهیم بر سرنوشت خود مسلط باشیم و نمی‌خواهیم آمریکا برایمان تصمیم بگیرد» افزود: انصار حزب الله به دنبال حاکمیت نبوده و نیست، حرف انصار حزب‌الله این است که چرا آمریکا و دول غربی بر ما مسلط باشند. این خواسته حق است و باید به آن‌ها آفرین گفت.

وی با بیان این‌که «مردم یمن در طول 44 روز بمباران کشورشان قاطعانه ایستاده‌اند» گفت:‌ یمن در فضای امیر المومنین (ع) مالک اشتر و عمار یاسر نفس کشیده و این ملت به یاری خداوند پیروز و سربلند است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با طرح این پرسش که خواسته حق یمن را دولت جلاد سعودی چگونه جواب داد؟ آماری از شهدا، مجروحان و تخریب‌های وارده در کشور یمن را مورد توجه قرار داد و گفت: آل سعود با این جنایات صهیونیستی همانند صهیونیست‌ها در غزه عمل می‌کند.

خاتمی گفت: در رابطه با دولت عربستان هم باید بگویم این دولت که بیش از صد سال است که سر کار آمده دولتی کاملا بی ریشه است و انگلیسی‌ها این دولت را سر کار آورده‌اند و ادامه حیاتشان با وحشی گری و غارت‌های هولناک همراه بوده است. آن‌ها در عربستان، کربلا و نجف موج خون به همراه انداختند و دستشان تا مرفق به خون آلوده است و آدم احساس می‌کند که اینها ماموریت اسلام ستیزی دارند.

خاتمی با بیان این‌که «در حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و غزه این رژیم به اسم اسلام در پشت صحنه همکار صهیونیست‌ها بودند» خطاب به مردم یمن گفت: آفرین بر شما که با جنگتان با سعودی‌ها در حقیقت با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی می‌جنگید.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن نقش سازمان‌های بین‌المللی در این راستا با بیان این‌که «این سازمان‌ها متاسفانه در این عرصه هم امتحان ننگینی دادند» اظهار کرد: شورای امنیت به جای اینکه از مظلومین حمایت کند، حمایت گر ظالمین است و بستر تجاوزهای دولت جبار سعودی را فراهم می‌کند. بشریت باید از این سازمان و عروسک‌های کوکی استکبار قطع امید کند و طرحی نوعی در اندازد.

خاتمی اظهار کرد: متاسفانه اینها لکه ننگی برای اسلام شده‌اند. بعضی از آنها شریک این جنایات شدند و برخی با سکوتشان از رفتار رژیم صهیونیستی حمایت کردند و تاریخ همه اینها را در حافظه‌اش ثبت خواهد کرد و تردید نکنید که روزی مهر داغ خائن به پیشانی‌شان می‌خورد.

وی با بیان این‌که «آل سعود به یاری خداوند آل سقوط می‌شوند» گفت:‌ با هر جنایتی که این جانی‌های بدتر از نازی‌ها انجام می‌دهند یک گام به سقوط نزدیک‌تر می‌شوند. چنانچه در زلزه اخیر در عربستان شاهد این موضوع هستیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه اظهار کرد: باید هر کاری که در حمایت این مظلومین از دست مسلمانان بر می‌آید انجام داد و حداقل کار هم همین، تظاهرات و اجتماعات با شکوه است و همین کاری که امت خداجو و نمازگزاران عزیز تهران بعد از نماز جمعه خواهید داشت حداقل کاری است که در حمایت از مظلموان یمن می‌توان انجام داد.

خاتمی همچنین به زبان عربی جملاتی را خطاب به مردم یمن بیان کرد.

به گزارش ایسنا خاتمی همچنین در خطبه‌های نخست این هفته تهران، گفتمان‌سازی ارزش‌های دینی در زندگی اجتماعی را یک ضرورت خواند و گفت: راست‌گویی و قانونمداری و احترام به حقوق دیگران یک ارزش است و برای اینکه این ارزش‌ها جا بیفتد باید گفتمان سازی کرد و ارزش‌های دینی مدام گفته و تکرار شود.

وی افزود: همچنین این ارزش‌ها باید تحقق عملی پیدا کند و آنهایی که دغدغه ارزش‌ها دارند خود باید عامل به ارزش‌ها باشند.

همچنین باید گفت که خیلی‌ها نمی‌دانند ارزش‌ها چیست و به خاطر همین ارزش‌ها را برایشان واژگون بیان می‌کنند بنابراین تبیین ارزش‌ها را باید جدی گرفت.

کد خبر 294415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha