جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

محمد کرباسی: انتخاباتی که «غیرقابل پیش‌بینی‌ترین» رأی‌گیری تاریخ انگلیس خوانده می‌شد در عمل هم نتایجش همه نظرسنجی‌ها را به هم ریخت تا با رسیدن اکثریت کرسی‌های مجلس عوام به حزب محافظه‌کار، روز‌گذشته با استعفای ۳ رهبر حزب طی یک ساعت به روز کناره‌گیری مقام‌های ارشد احزاب شکست‌ خورده تبدیل شود.

کامرون  انتخابات

هيچ‌كدام از احزاب ناكام در انتخابات انتظار چنين شكست سنگيني را براي خود نداشتند و به همين‌خاطر ديدن چهره‌هاي غمگين و چشم‌هاي خيس آنها ديروز تبديل به صحنه‌اي عادي شده بود. تنها حزبي كه مانند پيش‌بيني‌ها عمل كرد و توانست حساب و كتاب سنتي انگليس را به هم بريزد حزب ملي‌گراي اسكاتلند بود كه 56 كرسي را به‌دست آورد و ضربه سختي به‌ويژه به حزب كارگر به‌عنوان حزب سنتي قدرتمند زد.

آخرين نتايج اعلام شده انتخابات انگليس نشان مي‌دهد كه حزب محافظه‌كار به رهبري ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس از مجموع 650كرسي پارلمان توانسته با 331كرسي اكثريت مطلق كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورد. با اين نتيجه حزب محافظه‌كار اكثريت را در مجلس عوام انگليس در اختيار خواهد داشت و كامرون با بازگشت به شماره10 خيابان داونينگ (دفتر نخست وزيري) مي‌تواند با دولت اكثريت و بدون نياز به ائتلاف با احزاب ديگر براي 5سال ديگر در مقام نخست‌وزير باقي بماند.

  • استعفاي رهبران 3حزب

در مقابل شب رؤيايي محافظه‌كارها ديگر احزاب رقيب كابوس وحشتناكي داشتند كه شايد براي مدت‌ها خاطره آن را فراموش نكنند. حزب كارگر به‌عنوان رقيب اصلي حزب محافظه‌كار به گفته ادميليبند رهبرش نتايجي نااميد‌كننده به‌دست آورد و تنها 232كرسي را از آن خود كرد؛نتيجه‌اي كه استعفاي ميليبند را به‌دنبال داشت. بسياري از وزراي دولت در سايه حزب كارگر ازجمله اد بالز وزير در سايه دارايي نتوانستند كرسي خود را در مجلس عوام حفظ كنند.

داگلاس الكساندر، از مهم‌ترين استراتژيست‌هاي حزب كارگر و وزير امور خارجه در سايه هم كرسي‌اش را به يك دانشجوي 20ساله دختر از حزب ملي‌گراي اسكاتلند باخت. مري بلك در 300سال گذشته، جوان‌ترين نماينده پارلمان انگليس به‌حساب مي‌آيد. جيم مورفي، رهبر حزب كارگر اسكاتلند هم كرسي‌اش را از دست داد.

اين ناراحتي و چشم‌هاي اشكبار اما تنها مختص به ميليبند كه روز گذشته در نشستي خبري كناره‌گيري خود از رهبري حزب را اعلام كرد، نبود. نيك كلگ رهبر ليبرال دمكرات‌ها هم كه شكست سختي را با به‌دست آوردن تنها 8كرسي تحمل كردند هم روز گذشته در نشستي خبري حاضر شد و استعفاي خود را با قبول مسئوليت اين شكست اعلام كرد. ليبرال دمكرات‌ها در مجلس گذشته با در اختيار داشتن 57كرسي شريك حزب محافظه‌كار در دولت ائتلافي بودند اما حالا با 8كرسي عملا در حاشيه قرار گرفته‌اند.

كلگ كه توانسته فقط كرسي خود را در مجلس عوام حفظ كند، در سخنراني استعفاي خود نتايج انتخابات را «بزرگ‌ترين ضربه ويران‌كننده» به اين حزب از زمان تاسيس آن توصيف كرد. او شب انتخابات را شب بيرحمي و مجازات توصيف و اعلام كرد كه سياست مبتني بر وحشت و نارضايتي پيروز شده است.

چند وزير كابينه ائتلافي گذشته از حزب ليبرال دمكرات ازجمله وينس كيبل، وزير تجارت، اد ديوي، وزير انرژي و محيط‌زيست و سايمون هيوز، وزير دادگستري در اين دوره حتي نتوانستند به مجلس عوام راه پيدا كنند.نايجل فاراژ، رهبر حزب ملي‌گراي استقلال كه جنجالي‌ترين چهره انتخابات بود هم روز گذشته استعفاي خود را پس از اينكه خودش هم نتوانست كرسي به‌دست آورد، اعلام كرد. حزب استقلال با وجود كسب 12درصد آرا در كل بريتانيا فقط در انتخابات توانست يك كرسي به‌دست آورد.

فاراژ به همراه ناتالي بنت رهبر حزب سبز كه او هم حزبش تنها يك كرسي به‌دست آورده روز گذشته خواستار تغيير و تحول اساسي در سيستم انتخاباتي انگليس شدند. جورج گالووي، از نمايندگان جنجالي پارلمان هم كرسي‌اش را در اين دوره از انتخابات به نسيم شاه، نماينده حزب كارگر واگذار كرد.

  • غرش اسكاتلندي

«در انگليس نتوانستيم موفق شويم و در اسكاتلند قرباني رشد ملي‌گرايي شديم»؛ اد‌ميليبند رهبر حزب كارگر با اين جمله‌اش پس از مشخص شدن نتيجه غيرمنتظره انتخابات پارلماني انگليس نشان داد كه اسكاتلندي‌ها همه حساب و كتاب سنتي انگليس را به هم ريخته‌اند. درحالي‌كه روز گذشته ديويد كامرون در كاخ باكينگهام به ديدار ملكه اليزابت رفت تا طبق يك سنت و تشريفات وظيفه تشكيل دولت جديد را بر عهده بگيرد اسكاتلندي‌ها به جشن و شادي پرداختند. همه‌پرسي جدايي اسكاتلند سال گذشته ميلادي شكست خورد اما حالا حزب ملي‌گراي اسكاتلند به رهبري نيكولا استورجن يك پيروزي بزرگ را رقم زده و بسياري از چهره‌هاي مشهور سياسي انگليس را با شكست مواجه كرده است.

در شبي كه آن را آغاز غرش شير اسكاتلند خوانده‌اند حزب ملي‌گراي اسكاتلند به جز 3كرسي تمامي كرسي‌هاي اسكاتلند در مجلس عوام را به‌خود اختصاص داد؛ كرسي‌هايي كه تاكنون به‌صورت سنتي در اختيار حزب كارگر بود. در ايرلند شمالي اما اين حزب وحدت‌گراي دمكراتيك بود كه توانست 8كرسي را به‌دست آورد؛حزبي كه برخلاف ديگر رقبايش خواستار وحدت و يكپارچگي با انگليس است.

  • چرا همه غافلگير شدند؟

اسكاتلندي‌ها را به هر شكلي بايد بازيگر مهم انتخابات اين دوره مجلس عوام انگليس دانست. در هيچ‌كدام از نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات پيش‌بيني نشده بود كه حزب محافظه‌كار بتواند اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورد و در خوش‌بينانه‌ترين حالت يك سوم كرسي‌ها را براي محافظه‌كاران درنظر مي‌گرفتند.

چرخش راي‌دهندگان از حزب كارگر و ليبرال دمكرات‌ اما علت اصلي پيروزي كامرون و محافظه‌كاران به‌حساب مي‌آيد. در روزهاي آخر تبليغات انتخابات، كامرون به انگليسي‌ها درباره رأي دادن به حزب كارگر هشدار دادو رأي به اين حزب را باعث تقويت اسكاتلندي‌ها خواند. همين هشدار در كنار شاخص‌هاي اقتصادي انگليس كه حاصل كار دولت ائتلافي كامرون بود، چنين رأي بالايي را براي محافظه‌كاران رقم زد.

کد خبر 294464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha