شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان سرانجام موفق به توضیح کند شدن روند گرمایش جهانی شدند. دمای اقیانوس آرام و اطلس، مخصوصا در لایه‌های فوقانی آنها توسط چرخه‌های طبیعی آب گرم و سرد تنظیم می‌شود. این چرخه‌ها برای چندین دهه دوام‌دارند و سپس تغییر می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد معمولا وقتی اقیانوس آرام شمالی چرخه گرم را تجربه می‌کند، در اقیانوس اطلس شمالی چرخه سرد جریان دارد و بالعکس تا تأثیر بر آب‌وهوای نیم‌کره شمالی را هم جبران کنند.

اما شدت این چرخه‌های گرم و سرد کاملا با هم یکسان نیستند. در چند دهه گذشته، شدت چرخه آب سرد اقیانوس آرام شمالی بسیار بیشتر از چرخه آب گرم اقیانوس اطلس شمالی بوده است.

این مقاله نتیجه می‌گیرد که هیچ‌چیز به‌جز این دو چرخه اقیانوسی نتوانسته باعث جلوگیری از گرم شدن زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی شود.

بااین‌حال مؤلفان مقاله در ادامه می‌گویند بر اساس روند شکل‌گیری چرخه طبیعی در ۱۳۰ سال گذشته، به‌احتمال‌زیاد روند جبرانی طی یکی دو دهه آینده معکوس خواهد شد و درنتیجه بر روند گرمایش جهانی خواهد افزود.

آن‌طور که مایکل مان مدیر مرکز مطالعات علوم سامانه‌های زمین می‌گوید، به‌محض گذشتن از نقطه عطف، روند گرمایش شتاب بیشتری خواهد گرفت.

مطالعات قبلی مایکل مان هم پیش‌ از این نشان داده بود که تأخیر در گرمایش جهانی پایدار نیست و اگر جهان به سوزاندن سوخت‌های سنگواره‌ای به همین شکل ادامه دهد، در سال ۲۰۳۶ تا دو درجه نسبت به قبل از دوران صنعتی شدن گرم‌تر می‌شود.

اما اگر روند توقف در گرمایش جهانی ادامه یابد، آنگاه زمین ده سال دیرتر از این مرز عبور می‌کند.

منبع: همشهري دانستنيها

کد خبر 294506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha