سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به‌احتمال وقوع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده کرخه می‌گوید که آتش جان گوزن​های زرد این منطقه را به‌شدت تهدید می​کند. این درحالی است که گوزن زرد یکی از گونه‌های در معرض انقراض محسوب می‌شود.

گوزن زرد

شادمهر احمدوندي در گفت‌وگو با ايسنا جمعيت گوزن‌هاي زرد منطقه حفاظت شده كرخه را 11رأس اعلام كرد و افزود: خطر بزرگي كه جنگل​هاي كرخه و زيستگاه گوزن زرد ايراني را تهديد مي​كند، آتش​سوزي است.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه برداشت گندم در حال انجام است، مزرعه​داران پس از برداشت اقدام به آتش زدن كاه و كله باقيمانده در زمين كشاورزي مي​كنند كه اين امر موجب مي​شود آتش از زمين‌هاي مجاور جنگل به درون جنگل سرايت كند.

رئيس اداره پارك ملي كرخه گفت: با سرايت آتش به جنگل مهار آن براي نيروهاي ما بسيار دشوار مي‌شود، لذا از جهادكشاورزي انتظار مي‌رود به كشاورزان آموزش‌هاي لازم را بدهد تا راهكار ديگري را جايگزين آتش زدن كاه و كله ناشي از برداشت گندم كنند. گرچه اكنون ما به كشاورزان آموزش مي‌دهيم ولي از جهادكشاورزي در اين زمينه انتظار تعامل بيشتري داريم.

احمدوندي تصريح كرد: درصورت مشاهده بروز آتش در اراضي كشاورزي ناگزير فرد خاطي را به مقامات قضايي معرفي كنيم تا بيش از اين جان گوزن​ها و همچنين جنگل​هاي كرخه تهديد نشود.

وي افزود: به‌منظور تأمين آب سايت تكثير و نگهداري گوزن زرد ايراني، پروژه انتقال آب از رودخانه كرخه انجام شد و آب به داخل سايت انتقال يافت.

احمدوندي تصريح كرد: براي كنترل بيماري ناشي از مگس‌هاي مياز كه 2سال پيش گوزن​هاي زرد ايراني به آن دچار شدند، اقدامات ميداني و مطالعاتي آغاز شد.

در اين مطالعات حشراتي كه جذب تله​هاي به‌كار رفته در نقاط مختلف محل زيست گوزن​ها مي​شوند، توسط محققان مورد آزمايش و بررسي قرار مي​گيرند.

کد خبر 294847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha