سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی(NAFTA) منطقه بزرگ تجاری در آمریکای شمالی را در برمی‌گیرد

نفتا

این معاهده مشتمل بر دو معاهده زیر مجموعه به نام‌های معاهده همکاری‌های زیست محیطی آمریکای شمالی(NAAEC) و معاهده همکاری کاری آمریکای شمالی(NAALC) است.

  •  وب سایت رسمی نفتا: NAFTA

معاهده نفتا در اول ژانویه 1994 حالت اجرایی به خود گرفت. کشور‌های کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا اعضای این معاهده را تشکیل می‌دهند.

براساس عهدنامه نفتا، اغلب تعرفه‌های گمرکی میان کشور‌های آمریکا، مکزیک و کانادا لغو شد. بر همین اساس مقرر شد طی 15 سال کلیه تعرفه‌های گمرکی میان این سه کشور لغو شود.در راستای معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی، همچنین محدودیت بر واردات و صادرات انواع دستگاه‌های موتوری ، کامپیوتری و انواع منسوجات میان سه کشور عضو لغو شد. این معاهده همچنین از حقوق مالکیت معنوی حمایت می‌کند.

براساس این معاهده مقرر شده است محدودیت سرمایه‌گذاری در سه کشور عضو نفتا لغو شود. نفتا معاهده‌ای سه جانبه است و همه اعضا ملزم به رعایت مفاد این معاهده به طور یکسان هستند. البته در این میان نفتا برای تبادل محصولات کشاورزی استثنا قائل شده و مقرر کرده است که کاهش تعرفه‌های محصولات کشاورزی به مرور زمان انجام گیرد. بعدها و طی قرار داد‌های الحاقی معاهدات همکاری زیست محیطی و همکاری کاری آمریکای شمالی نیز در سال 1993 به امضا رسیدند.

معاهده نفتا در واقع مکمل معاهده تجارت آزاد میان آمریکا و کانادا است که در سال 1988 به امضا رسیده بود.  اعضای نفتا بر خلاف کشور‌های عضو اتحادیه اروپایی دست به تاسیس نهاد‌های دولتی فرا ملی نزده‌اند. در این معاهده همچنین تاسیس نهاد‌های حقوقی فرا ملی پیش بینی نشده است.

کد خبر 29489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز