چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

مجسمه پنه لوپه کشف شده در تخت جمشید از ایران خارج شد تا با ۳مجسمه پنه لوپه ایتالیایی‌ها در نمایشگاهی در معرض دید قراربگیرند.ایتالیا متعهد شده نیمه دوم سال هر ۴ مجسمه را برای نمایش به ایران برگرداند.

مجسمه پنه لوپه

به گزارش مهر، در سال ۱۹۴۰ تنه بي‌سر زني از جنس مرمر با لباس پوشيده در تخت جمشيد پيدا شد كه به گفته باستان‌شناسان هديه صلح يونان به ايران در سال ۴۵۰ قبل از ميلاد بوده است. اين مجسمه در حقيقت مجسمه پنه لوپه بود. پنه لوپه در يونان باستان همسر «اوليس»، قهرمان داستان اوديسه هومر، پادشاه ايتاكا و جنگجويي دلاور است كه متعلق به سال 480 تا 500 قبل از ميلاد بوده است. بنابراين از آنجا كه در داستان هومر، پنه لوپه هميشه منتظر برگشت اوليس بوده، آن را پنه لوپه غمگين مي‌دانستند. مجسمه پنه لوپه غمگين پس از كشف در تخت جمشيد در سالن موزه ايران باستان نگهداري شد. حتي يك‌بار مسئولان وقت سازمان ميراث فرهنگي در سال ۲۰۰۳ آن را در نمايشگاه 7 هزار سال هنر ايران به كشورهاي مختلف براي نمايش بردند.

دي‌ماه سال ۹۲ وزير فرهنگ ايتاليا به ايران آمد و پيشنهاد داد كه مجسمه پنه لوپه‌اي كه در ايران قرار دارد براي نمايش در نمايشگاهي مهم به ايتاليا برود. طي اين مدت مذاكراتي انجام و تصميم گرفته شد كه اگر قرار بر امانت شيء تاريخي باشد، بايد دولت ايتاليا نيز اشيايي را براي نمايش به ايران بفرستد تا اينكه روزهاي آخر سال ۹۳ مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي در يك نشست خبري اشاره‌اي به ورود مجسمه‌هاي تاريخي ايتاليا به ايران كرد. وي گفت كه يكي از تنديس‌هاي پنه لوپه كه در ايران است، براساس توافق دولت ايران و ايتاليا به‌مدت ۶‌ماه در ايتاليا به نمايش گذاشته مي‌شود. پس از اين، دولت ايتاليا متعهد شده كه اين مجسمه را به همراه 3 مجسمه ديگري كه در ايتاليا نگهداري مي‌شود در ايران نمايش دهد. 3مجسمه‌اي كه سلطاني فر از آنها نام برد، در حقيقت از روي مجسمه پنه لوپه‌اي كه در ايران قراردارد ساخته شده است. به اين 3 مجسمه ايتاليايي اصطلاحا نمونه‌هاي كپي مي‌گويند ولي نمونه‌اي كه داخل ايران است، كپي نيست.

کد خبر 294971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha