مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت گوگل اعلام کرد خودروهای بدون سرنشین و خودکار این شرکت از مرحله آزمایشی نخستین خارج شده و قرار است در محدوده‌ای تعیین شده در جاده‌های حقیقی تردد داشته باشند.

خودرو

براساس گزارش Cnet، كريس ارمسون مدير برنامه خودروي بدون راننده گوگل اين خبر را در وبلاگش اعلام كرد. هنوز مشخص نيست چه تعدادي از اين خودروها در جاده‌ةاي كاليفرنيا تردد خواهند كرد اما ارمسون به چند دستگاه از اين خودروها اشاره كرده‌است.

اين خودروها به صورت خودكار هدايت مي‌شوند اما رانندگاني نيز در خودروها حضور خواهند‌داشت در صورت لزوم كنترل خودرو را به دست بگيرند. به اين شكل نگراني عابران پياده و رانندگان ديگر خودروها نسبت به اين موضوع كه روبوخودروي گوگل هنوز براي حضور در شرايط ويژه آمادگي ندارد، با حضور راننده‌اي در خودروي خودكار گوگل برطرف خواهد‌شد.

شركت گوگل در آغاز هفته پيش به واسطه انتشار گزارشي مبني بر حضور خودروهايش در چندين تصادف جاده‌اي خبرساز شد. اين شركت تاييد كرد طي 6 سال گذشته خودروهاي بدون راننده‌اش در 11 تصادف رانندگي حضور داشته‌اند كه البته خودروهاي گوگل در بروز تصادف‌ها نقشي نداشته‌اند، تصادف‌ها بدون خسارت و جزئي بوده‌اند.

به گفته ارمسون برخي از تصادف‌هاي جاده‌اي اجتناب‌ناپذيرند. حتي زماني كه حسگرها و نرم‌افزارهاي خودروهاي گوگل موقعيتي پيچيده را رديابي مي‌كنند و براي پيشگيري از بروز سانحه زودتر و سريعتر از خودروي تحت فرمان انسان اقدام مي‌كنند، باز هم نمي‌توانند بر حقيقت سرعت و فاصله غلبه كنند.

خودروهاي بدون راننده هنوز بسيار كميابند زيرا بيشتر در مجتمع‌هاي آزمايشي در شرايط كنترل شده تحت آزمايش قرار دارند. اما به نظر مي‌آيند اين خودروها موج آينده تكنولوژي‌ هستند كه توليد‌كننده‌ها و مصرف‌كننده‌ها بايد نسبت به آن آگاه باشند. شركت‌هاي بزرگ خودروسازي از قبيل فورد و نيسان درحال حاضر مشغول آزمايش روي نسخه‌هاي خودروهاي خودكار خود هستند و بسياري از خودروها از قابليت‌هاي روباتيك و هوشمندي از قبيل رديابي موانع، رديابي برخورد و توانايي پارك خودكار برخوردارند.

خودروي جديد گوگل كه قرار است به زوي در ميان جاده‌هاي عمومي ماونتين ويو مشاهده شوند، خودرويي حبابي شكل است كه توسط شركت گوگل طراحي و ساخته شده‌است اما در آنها از همان نرم‌افزاري استفاده خود شد كه روي خودروهاي لكسوس مورد استفاده گوگل نصب بود.

راننده‌ها نيز به فرمان،‌پدال‌هاي گاز و ترمز دسترسي خواهند داشت تا در صورت نياز بتوانند كنترل خودرو را به دست بگيرند. سرعت اين خودرو فراتر از 11 متر بر ثانيه نخواهد‌بود.

کد خبر 295255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha