مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: برچسبی از طلا به بزرگی چند سانتیمتر و به سبکی پر می‌تواند افکار و احساسات انسان را به راحتی آشکار کند، تمبرهای زیستی که با تماس با شقیقه افراد می‌تواند امواج مغزی او را در زمان حقیقی ردیابی کرده و به گیرنده‌هایی ارسال کند.

براساس گزارش CNN، اين برچسب‌هاي زيستي يا Biostamp ابداع جان راجرز دانشمند علوم مواد از داشنگاه ايلينويز است. به گفته وي اين نمونه اوليه مي‌تواند كاربرد‌هاي شبيه‌سازي و نظارتي متعددي داشته باشد. با كمك اين برچسب‌ها مي‌توان شليك هماهنگ نورون‌ها را مشاهده كرد، و اين فعاليت را در سطحي رايانه‌اي و در سطح رابطي ويژه هجي كردن واژه‌ها اجرا كرد، به اين شكل امواج مغزي حروفي را از ميان صفحه‌كليدي مجازي انتخاب كرده و پيامي را مي‌نويسند.

تا پيش از اين چنين سيگنال‌هايي تنها از طريق كلاه‌هاي الكتروددار و سنگين قابل رديابي بودند، كلاه‌هايي كه به سر گذاشتند آنها نيازمند ايجاد خراش‌هايي روي جمجمه فرد بود و به خاطر ايمني فرد تنها مدت‌زماني كوتاه قابل استفاده بودند.

برچسب‌هاي جديد اما به اندازه‌اي سبك‌وزن هستند كه تقريبا برروي بدن احساس نمي‌شوند،‌از اين رو مي‌توان براي مدت زماني طولاني در هر محيطي از آنها استفاده كرد، از اين رو اين ابزار به گونه‌اي طراحي شده كه با دقتي بالا بتواند سيگنال‌هاي مغزي را رديابي كند. نداشتن كابل‌هاي دست و پا گير نيز در اين ابزار از ديگر مزاياي آن به شمار مي‌رود زيرا به اين شكل نويز‌هاي مزاحم پس‌زمينه كه سيگنال‌هاي مغزي را مختل ساخته و در مورد موقعيت آنها ترديد ايجاد مي‌كند از ابزار حذف مي‌شوند. محققان دانشگاه ايلينويز به منظور افزودن به ميزان دقت اين برچسب‌ها از الكترود‌هاي متراكمي استفاده كرده‌اند كه مي‌توانند هزاران فعاليت مغزي بيشتر از ديگر الكترود‌ها را رديابي كنند.

دو كاربرد پزشكي هدف اصلي اين برچسب‌ها به شمار مي‌روند: بررسي امواج مغزي مرتبط با حملات عصبي مرتبط با صرع و پيش‌بيني آغاز حملات پيش از رسيدن به وضعيت بحراني و ديگري كنترل الگوي خواب براي درك اختلالات و ديگر رويداد‌هاي مغزي كه در حين خواب رخ مي‌دهند و تا پيش از اين به دليل سنگين بودن كلاه‌ةاي الكترود انجام آنها امكان‌پذير نبود.

از زماني كه اين برچسب‌ها ابداع شده‌اند، راجرز از آنها براي انجام مطالعات مختلفي از قبيل بررسي ضربان قلب، حرارت بدن و ديگر نشانه‌هاي زيستي استفاده كرده‌است. اين برچسب‌ها حتي با يكي از انواع كفش‌هاي ورزشي ريباك منطبق‌سازي شده تا شدت برخورد‌هاي ورزشي را بررسي كند، و يا شركت اورئال از آن براي بررسي ميزان رطوبت پوست استفاده كرده و ارتش آمريكا نيز آن را به شكل ابزاري براي نظارت بر وضعيت سربازانش مورد استفاده قرار داده‌است.

ابزارهاي زيست‌سازگار حتي در درون بدن نيز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حوزه درحال رشد الكتروكوتيكال‌ها يا زيست‌الكترونيك‌هاي محرك به واسطه تحريك‌هاي الكترونيكي هدف‌گيري شده به عنوان جايگزيني براي داروها امكان درمان را در كنار تشخيص بيماري‌ها فراهم مي‌آورد، رويكردي انقلابي كه مي‌تواند براي درمان بيماري‌هاي اندام‌هاي مختلف بدن كاربرد داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه ايلينويز اين تجهيزات الكترونيكي را در درون اعصاب شكمي بيماران قرار داده‌اند تا بتوانند اختلالات در عملكرد مثانه افراد را رديابي كنند. همچنين اين ابزار روي بدنه قلب مي‌توانند عملكردي مشابه با دستگاه تنظيم كننده ضربان قلب داشته‌باشد. آزمايش‌هاي اين تجهيزات درحال حاضر روي حيوانات انجام مي‌گيرد،‌ اما با رفع مشكلات ايمني اين تجهيزات،‌راه براي آزمايش‌هاي انساني نيز هموار خواهد شد. به گفته راجرز تاريخچه تكامل الكترونيك‌ها نشان مي‌دهد اين تجهيزات درحال شخصي‌تر شدن هستند و كليدي‌ترين عامل در اين روند گذار، تغيير الگوي الكترونيك‌ها از مدارهاي سخت، بزرگ و سنگين به تجهيزاتي سبك و قابل انعطاف و سازگار با شكل و فرم بدن انسان است،‌ درست مانند آنچه در برچسب‌هاي زيستي راجرز ارائه شده‌است.

در اين برچسب‌ها،‌اجزاي مدارها به ابعاد مينياتوري ساخته شده‌اند و در موادي تعبيه شده‌اند كه قابل انعطافند و اين كشساني و انعطاف‌پذيري در عملكرد الكترونيك‌ها خللي ايجاد نمي‌كند. همچنين ضد‌آب بودن اين برچسب‌ها امكان استفاده از آنها را در زير پوست نيز فراهم آورده‌است.

يكي از موانع پيش رو، منبع انرژي اين برچسب‌ها هستند، زيرا باتري‌ها با سرعتي كه الكترود‌ها متحول شده‌اند، تغيير نيافته‌اند از اين رو محققان درجستجوي منابع انرژي جايگزيني براي اين برچسب‌ها هستند: انرژي بي‌سيم يا استفاده از بدن انسان يا انرژي حركتي بدن به عنوان منبع انرژي.

در صورتي كه دسترسي به چنين سطح رابطي امكان‌پذير شده و افراد غيرمتخصص توانايي استفاده از آن را به دست بياورند، سبك زندگي و توجه به سلامت فردي دوراني جديد را آغاز خواهد‌كرد. به گفته دانشمندان ابتدا بايد از اين موضوع اطمينان حاصل شود كه اين تجهيزات به افراد كمك مي‌كنند تا زندگي سالم‌تري داشته باشند و تصميم‌هاي بهتري براي سلامت خود بگيرند.

از گذشته تاكنون افكار عمومي نسبت به پوست‌ها و برچسب‌هاي الكترونيكي واكنش‌هاي متفاوتي نشان داده‌است، از اشتياق شديد طرفداران بازي‌هاي رايانه‌اي و توليد‌كنندگان گرفته تا ترديد و نارضايتي درباره از دست دادن كنترل بر اطلاعات خصوصي. اما سرمايه‌گذاري و تحقيقات در اين زمينه روز به روز شتاب بيشتري مي‌گيرد و اين تكنولوژي حتي در صنعت مد و جواهرات نيز نفوذ كرده‌است.

کد خبر 295282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha