سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که یک ویروس رایج که باعث سرماخوردگی می‌شود، ممکن است در ایجاد چاقی هم نقش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه "آدنوویروس 36"  قبلا به  عنوان عامل چاقی در حیوانات شناخته شده بود، اما پژوهشگران در تحقیقی جدید برای اولین بار نشان داده‌اند که این ویروس ممکن است در انسان‌ها هم باعث اضافه وزن شود.

این یافته‌ها ممکن است به تولید یک واکسن یا داروی ضدویروسی برای کمک به مبارزه با چاقی علاوه بر رژیم‌گرفتن و ورزش بینجامد. [معیار چاقی]

به گفته یکی از این پژوهشگران مسئله این نیست که یک ویروس تنها علت چاقی باشد، بلکه این بررسی شواهد قوی‌تری فراهم می‌‌آورد که عفونت ویروسی ممکن است در  برخی ا ز موارد چاقی دخیل باشد.

بک بررسی قبلی نشان داده بود که تقریبا یک سوم افراد چاق با این ویروس آلوده هستند، در حالی که در همردیفان لاغرشان میزان این عفونت‌ یک در هر ده نفر بود.

بررسی‌های آزمایشگاهی در دانشگاه لوئیزیانا در آمریکا نشان می‌دهد که ظاهرا این ویروس تولید سلول‌های چربی را از سلول‌های بنیادی تحریک می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند در حال حاضر روشن نیست که چه عاملی این  تغییر شکل را باعث می‌شود، چه مدت ویروس داخل بدن انسان باقی می‌ماند، یا آیا اثرات ویروس پس از زدوده‌شدن آن از بدن ادامه پیدا می‌کند یا نه.

دانشمندان اکنون به دنبال یافتن علل زمینه‌سازی هستند که برخی افراد را به اثرات چا‌ق‌کننده این ویروس حساس می‌کند تا عاقبت راهی برای درمان این عارضه پیدا کنند.

کد خبر 29545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز