سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ گفت: برخی از روستاییان سنجاب زمینی را با گورکن اشتباه گرفته و فکر می‌کنند این حیوان اقدام به از بین بردن قبور اموات کرده به این منظور اقدام به کشتار بی‌رویه آنان می کنند.

سنجاب زمینی قربانی باورهای غلط

به گزارش ايرنا، روح‌الله زال‌پور روز سه‌شنبه گفت: خلقت هر یک از موجودات کره خاکی بی‌حساب و کتاب نبوده و تمامی جانداران برای حیات بشر مفید هستند.

وی اضافه کرد: سنجاب زمینی از جمله گونه‌هایی است که از سال‌ها پیش به علت حفر زمین و تغذیه از ریشه گیاهان همچنین شباهت فعالیت وی برای جستجوی غذا با گورکن، قربانی باورهای غلط روستانشینان و کشاورزان شده است.

وی بیان کرد: پیشتر روستاییان با استفاده از سموم، آتش زدن کلنی و قرار دادن طعمه اقدام به شکار و کشتار بی‌رحمانه سنجاب زمینی می‌کردند که این روند منفی با وجود کاهش همچنان در برخی مناطق ادامه دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ بیان کرد: شکار بی‌رویه حیوانات بدون دریافت مجوزهای زیست محیطی ممنوع است و در صورت داشتن مجوز نیز نباید از روش‌های نادرست برای شکار گونه‌های جانوری استفاده کرد.

زال پور اضافه کرد: به این منظور اطلاع‌رسانی‌های لازم به ساکنان روستاها و کشاورزان کبودرآهنگ صورت گرفت تا آنها نه تنها سنجاب زمینی را با گورکن اشتباه نگرفته بلکه به فواید سنجاب آگاهی یابند.

وی اظهار کرد: وجود سنجاب زمینی در یک منطقه و ایجاد حفره در زمین و به سمت ریشه محصول، منجر به آسان شدن نفوذ آب و اکسیژن، تخلخل خاک و حاصلخیزی زمین می‌شود.

حدود 20 هزار قطعه سنجاب زمینی در کبودرآهنگ وجود دارد که شمار آن‌ها در کنار تالاب شیرین سو به واسطه وجود آب، سرسبزی و تنوع گیاهی بیشتر است.

کد خبر 295551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha