سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

یک روز پس از آنکه برخی مقامات دولت مانند وزیر اقتصاد از تداوم فعالیت مؤسسات مالی غیرمجاز انتقاد تند به‌عمل آوردند، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی درباره مؤسسات مالی غیرمجاز خبر داده و گفته است: در ارتباط با برچیده شدن مؤسسات پولی و مالی غیرمجاز، این اراده بانک مرکزی است و شورای‌عالی امنیت ملی نیز تصویب کرده و به همه دستگاه‌های انتظامی تأکید شده که با بانک مرکزی در این‌باره همکاری کنند.

بانک

به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، نوبخت اين خبر را روز‌گذشته در نشست هفتگي‌اش با خبرنگاران اعلام و تصريح كرد: اين حرف نادرستي است كه بگوييم تعدادي از اين مؤسسات ورشكسته شده‌اند، بانك مركزي نظارت دارد و هرجا ورود كند، ابتدا چتر حمايت نسبت به حقوق سرمايه‌گذاران را برافراشته و سپس اقدامات خود را آغاز مي‌كند.

البته نوبخت در شرايطي از ورود شوراي‌عالي امنيت ملي به بحث مؤسسات مالي غيرمجاز خبرداده كه برخورد با چنين مؤسساتي به يكي از ضرورت‌هاي اقتصادي كشور تبديل شده است اما در همان حال مقامات مسئول بانك مركزي با ابهام درباره اين مؤسسات سخن مي‌گويند. مثلا ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي روز‌دوشنبه در نشستي در اتاق بازرگاني ايران گفت كه قرار نيست بانك مركزي مدام در پي شناسايي مؤسسات مالي غيرمجاز باشد.

حميد تهرانفر، معاون نظارتي بانك مركزي هم در يك نشست تلويزيوني در يكشنبه‌شب همين هفته گفت كه قانون درباره مسئوليت بانك مركزي براي ورود به موضوع مؤسسات مالي غيرمجاز ابهام دارد و روشن نيست. با اين حال سخنان اين دو مقام انتقاد مستقيم و غيرمستقيم نمايندگان مجلس را به دنبال داشته و ازجمله محمد‌رضا باهنر، نايب‌رئيس مجلس و محمدرضا پورابراهيمي، عضو شوراي پول و اعتبار به بانك مركزي تذكر داده‌اند كه وظيفه اين بانك ورود به موضوع مؤسسات مالي است و نبايد از خود سلب مسئوليت كنند. سخناني كه ديروز نوبخت هم بر زبان آورد نشان‌دهنده مسئوليت بانك مركزي نسبت به مسئله مؤسسات مالي غيرمجاز است.

البته ديروز سيف در جمع مديران بانكي هم سخناني درباره مؤسسات مالي غيرمجاز بر زبان آورد كه تا حدي متفاوت با موضعگيري روز‌دوشنبه‌اش بود. پورتال بانك مركزي مشروح سخنان سيف را منتشر كرده است. سيف در بخشي از سخنانش به رقابت ناسالم و مخرب مؤسسات غيرمجاز اشاره كرد و گفت: تعدادي از اين مؤسسات در مراجع قضايي مورد پيگرد قرار دارند ليكن يكي از مشكلاتي كه لازم است مورد توجه قرار گيرد ارائه خدمات برخي از بانك‌هاي كشور به اينگونه مؤسسات است.

رئيس‌كل بانك مركزي خاطرنشان ساخت: ارائه خدمات به اينگونه مؤسسات هيچ توجيهي ندارد لذا مي‌بايست هر‌چه سريع‌تر اين بانك‌ها در ارائه خدمات به مؤسسات غيرمجاز تجديد نظر كنند. ضمن آنكه بانك‌ها لازم است در اسرع وقت ليستي از مؤسسات غيرمجازي كه به آنها خدمات ارائه مي‌كنند، به بانك مركزي ارسال كنند. وي افزود: متأسفانه مؤسسات غيرمجاز عامل تعيين نرخ سود بانكي شده‌اند و بانك‌ها نيز دنباله‌رو تصميمات نرخ سود سپرده‌هاي اينگونه مؤسسات شده‌اند. محافظه‌كاري در برخورد با مؤسسات غيرمجاز موجب تحميل خسارات و هجمه‌هاي فراوان به نظام بانكي خواهد شد.

  • انتقاد سيف به چه‌كسي بر‌مي‌گردد؟

آنچه در سخنان سيف جاي تعجب دارد انتقاد از ارائه خدمات بانك‌هاي مجاز به مؤسسات مالي غيرمجاز است. اگر با اغماض بپذيريم كه بانك مركزي از قدرت لازم براي تعطيلي مؤسسات مالي غيرمجاز برخوردار نيست، ولي پذيرش اين موضوع كه بانك‌هاي مجاز كه تحت نظر بانك مركزي هستند، مشغول ارائه خدمات بانكي به اين مؤسسات هستند، به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست چراكه بانك‌مركزي مي‌تواند دستور قطع خدمات بانكي بانك‌هاي دولتي به اين مؤسسات را صادر كند و نيازي هم به هماهنگ شدن ساير دستگاه‌ها ازجمله قوه قضاييه يا نيروي انتظامي با بانك مركزي نيست. با اين حال سيف صرفا به انتقاد زباني از ارائه خدمات بانك‌ها به مؤسسات مالي غيرمجاز بسنده كرده و در همان حال توضيح نمي‌دهد كه چرا بانك مركزي تداوم ارائه چنين خدماتي را ممنوع نمي‌كند يا اگر ممنوع كرده است، موانع اجرايي شدن چنين دستوري چيست؟

  • مؤسسه ميزان منحل شد

استاندار خراسان‌شمالي گفت: بانك مركزي انحلال مؤسسه ميزان را به استان‌ها ابلاغ كرده و براساس تصميم اين نهاد، بانك صادرات ايران تمام تعهدات مربوط به سپرده‌گذاران مؤسسه مزبور را انجام مي‌دهد. سيدعلي اكبر پرويزي ديروز در گفت‌وگو با ايرنا اظهار كرد: اين تصميم در نشست سه‌جانبه استانداران خراسان با وزير كشور، وزير اقتصاد و امور دارايي و بانك مركزي اتخاذ و به اين استان‌ها نيز ابلاغ شده است.

وي اضافه كرد: براين اساس تمام اموال منقول و غيرمنقول، به‌خصوص دارايي‌هاي نقدي مؤسسه ميزان در اختيار بانك صادرات قرار مي‌گيرد و اين بانك تعهدات سپرده‌گذاران ميزان را طبق قرارداد قانوني اجرايي مي‌كند. نماينده عالي دولت در خراسان‌شمالي گفت: در اين نشست همچنين مصوب شده تا بانك صادرات ايران حساب‌هاي سپرده‌گذاران ميزان را به شعب خود منتقل كند تا سپرده‌گذاران مشكلي براي دريافت خدمات نداشته باشند.

کد خبر 295610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha