فردا، خرداد از راه می‌رسد. ماهی که اگر آماده‌ی آمدنش نباشیم، ماه حال‌گیری است؛

دوچرخه

ما اگر با آمادگي به پيشوازش برويم ماه سوم بهار زيبا و دلپذير است. البته اين در گرو برخورداري از يك برنامه‌ي درست درمان است براي درس‌خواندن و نظم‌دادن به خورد و خوراك و استراحت و ورزش و... اين‌طوري وقتي براي ما به‌جاي آخر پاييز، آخر خرداد جوجه‌ها را مي‌شمارند، نگران خواهيم بود.

رمز و راز امتحان

مريم مراداُف كارشناس تغذيه و كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزش درباره‌ي ويژگي‌هاي روزهاي  امتحان مي‌گويد: «روزهاي امتحان روزهاي خاصي است و به‌نوعي با يك برنامه‌ريزي درست مي‌توانيم موفقيت بيش‌تري داشته باشيم.»

او به تغيير عادت‌هاي غذايي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «امتحان مي‌تواند عادت‌هاي غذايي نوجوانان  را تغيير بدهد. نوجوانان گاهي به‌خاطر شرايط اضطراب پرخور يا كم‌خور مي‌شوند و گاهي دچار كمبود‌وزن يا اضافه‌وزن... بهتر است در اين روزهاي پر فشار امتحان، مراقب خورد و خوراكمان باشيم.»

اين كارشناس تغذيه درباره‌ي مواد مفيد براي مغز توضيح مي‌دهد: «در روزهاي امتحان، فسفر و انرژي و سوخت مغز خيلي مهم هستند. انواع گوشت سفيد و قرمز و حبوبات و در كنارگردو مفيد هستند.يُد هم ماده‌ي مهمي در زمان امتحان است كه حتماً بايد در برنامه‌ي غذايي ما باشد.»

اين كارشناس درباره‌ي آهن و رابطه‌اش با افت تحصيلي مي‌گويد: ‌‌«آهن، ماده‌ي بسيار مهمي است و در زمان امتحان بايد حواسمان به حفظ ميزان آهن بدنمان باشد. افت آهن و كم‌‌خوني باعث افت تحصيلي مي‌شود و براساس تحقيقات انجام‌شده كمبود آهن در بدن قواي ذهني و آي‌كيو (بهره‌ي هوشي) را كاهش مي‌دهد. انواع گوشت قرمز و حبوبات و برخي سبزيجات مي‌توانند آهن بدن را تأمين كنند.»

مراداف، به كربوهيدرات‌ها هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «كربوهيدرات‌ها هم در زمان امتحان نقشي بسيار حياتي دارند. مواد قندي سوخت اصلي مغز هستند. اما بهتر است به جاي استفاده‌ از قند‌هايي كه به شكل انفجاري در بدن عمل مي‌كنند از كربوهيدرات‌ها‌ي پيچيده استفاده كرد؛ موادي مثل نان، ماكاروني و نشاسته. مدت زماني طول مي‌كشد كه مولكول‌هاي اين مواد، در بدن شكسته  و تبديل به قند ساده بشوند و زمان طولاني  در بدن، باعث سيري مي‌شوند و قند لازم بدن را هم تأمين مي‌كنند. يادمان باشد، بعد از خوردن قند‌هايي مثل خرما،  قند و شكر يا شكلات‌ها... يك لقمه‌ي نان و پنير يا يك چيز پروتئيني بخوريم تا انسولين لازم در بدن توليد شود.»

اين كارشناس در اشاره به وعده‌ي صبحانه مي‌گويد: «در زمان امتحان وعده‌هاي صبحانه و ناهار و شام خيلي مهم هستند.  صبحانه وعده‌ي بسيار با اهميتي است كه ممكن است فراموشش كنيم و بهتر است در اين روزها غذاهايي نخوريم كه نياز به هضم طولاني دارند و سنگين هستند.»

کد خبر 295671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha