شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: درحالی‌که بعضی از والدین نگران هزینه‌های حداقلی برای اوقات‌فراغت تابستان پیش رو هستند، هنوز پرونده سال تحصیلی بسته نشده، تورهای تابستانی دانش‌آموزی در کشورهای اروپایی خصوصا سوئد و سوئیس در فضای مجازی تبلیغ می‌شود؛

تورهای جذب بچه‌های مدرسه آلپ

تورهايي كه مختص دختران و پسران 7تا 17ساله است و قرار است خدمات آموزشي همچون تقويت يكي از زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، اسپانيايي و آلماني را در كنار فعاليت‌هاي ورزشي و تفريحي مثل دوچرخه سواري در كوهستان، تنيس، ‌گلف، صخره‌نوردي و چتربازي در رشته كوه‌هاي آلپ را ارائه دهد. شركت در برنامه‌هاي تفريحي مانند آكادمي رقص، موزيك ويدئو، عكاسي و صنايع‌دستي و گشت و‌گذار در تئاتر و سينما، ‌نقاشي و بازديدهاي شهري را هم بايد به فهرست برنامه اين تورها اضافه كرد. هزينه رفت و برگشت براي اين تورها از 13ميليون تا 15ميليون تومان براي هر دانش‌آموز است.

  • كشف استعداد‌ها

آقاي ح.ق كارشناس مسئول يكي از اين مراكز است كه مي‌گويد مؤسسه آنها چندين سال متوالي دانش‌آموزان را به اين تورهاي علمي تفريحي اعزام كرده اين مؤسسه بسته‌هاي پيشنهادي را براي خانواده‌ها آماده كرده كه ازجمله آن مي‌توان به اقامت در هتل نزديك كمپ دانش‌آموزان و گشت و‌گذار در مراكز تفريحي و فرهنگي شهر verbier ژنو را نام برد. مسئولان اين مؤسسه مي‌گويند كارشناسان مستقر در كمپ استعداد تحصيلي دانش‌آموزان را بررسي كرده و درصورت تشخيص خودشان دانش‌آموز را بورسيه مي‌كنند.تا‌كنون هم چندين دانش‌آموز كه جزو استعدادهاي درخشان بوده‌اند در اين اردوها بورسيه شده‌اند و هم‌اكنون مشغول ادامه تحصيل در سوئيس هستند. تعداد اين مؤسسات بيشتر از آن چيزي است كه فكرش را بكنيد. مؤسسه «پ» كه بسته‌هاي متنوع‌تري نسبت به ديگر مؤسسات دارد، 110فرانك سوئيس براي ثبت نام در كمپ، 1445فرانك سوئيس براي اقامت يك هفته، ‌2495فرانك براي اقامت 2هفته و 3630فرانك براي اقامت 3هفته‌اي دريافت مي‌كند كه براي هر هفته اقامت اضافه 1200فرانك دريافت مي‌شود. اين مؤسسه در بسته پيشنهادي خود استقبال از دانش‌آموز از فرودگاه تا محل كمپ، ارائه اتاق‌هاي لوكس تك‌نفره، پكيج خوشامدگويي شامل كلاه، ‌كيف حوله و خودكار مؤسسه، و فعاليت‌هاي عصرانه خارج از برنامه را البته با هزينه‌اي جداگانه براي هر فعاليت درنظر گرفته است.

  • شكاف طبقاتي

در شرايطي كه مشخص نيست داخل اين كمپ‌ها چه مي‌گذرد و والدين نيز حق ورود به اين كمپ‌ها را ندارند، گويا هيچ نظارتي هم بر اين مؤسسات وجود ندارد. روي ديگر اين سكه اما شكاف طبقاتي ايجاد شده در جامعه است. دكتر افسر افشار نادري، جامعه شناس به همشهري مي‌گويد:اين نوع برنامه‌ها به‌دليل فاصله طبقاتي زيادي كه در جامعه وجود دارد مدتي است رواج پيدا كرده و هر سال هم بيشتر مي‌شود، تا زماني كه توزيع نابرابر ثروت در جامعه وجود داشته باشد چنين طبقاتي در جامعه به‌وجود مي‌آيد كه برنامه‌هاي تفريحي و آموزشي آنها با آنچه در جامعه رواج دارد زمين تا آسمان متفاوت است.

وي‌يادآوري مي‌كند:مشخص نيست در آخر اين اردو دانش‌آموزان چه چيزي را كسب كرده‌اند و اصلا اين هزينه‌اي كه انجام شده، چه خروجي داشته است. حتي اگر خانواده‌اي مي‌خواهد هزينه فوق العاده‌اي براي تحصيل و آموزش فرزندش بكند، مي‌توان مشابه اين اردوها را در كشور خودمان برگزار كنيم.

  • تهديد هويت

دكتر مجيد ابهري، آسيب شناس با اشاره به اينكه هنوز هيچ سازمان و نهادي صلاحيت اخلاقي و علمي اين مؤسسات را تأييد نكرده، مي‌گويد:‌ معلوم نيست والدين با چه شهامتي فرزندان خود را به‌دست افرادي مي‌سپارند كه هيچ آشنايي با آنها ندارند و مشخص نيست در مدت اقامت اين دانش‌آموزان در داخل اين كمپ‌ها چه نوع رفتاري با آنها مي‌شود و با چه افرادي نشست و برخاست خواهند داشت.

او با تأكيد بر اينكه نتيجه شركت در اين اردوها چيزي جز بحران هويت و گسست فرهنگي براي اين دانش‌آموزان نخواهد بود، توضيح مي‌دهد:« اين دانش‌آموزان عموما در آغاز مرحله شكل‌گيري هويت و بحران روحي بلوغ هستند و شركت در اين كمپ‌هاي مختلط مسائل تربيتي را به همراه خواهد داشت.اگر هدف بالا بردن سطح علمي دانش‌آموزان باشد بهتر آن است در داخل كشور و زيرنظر وزارت آموزش و پرورش تشكيل شود تا هم درآمدي براي معلمان خودمان باشد و هم عوارض فرهنگي و شخصيتي براي دانش‌آموزان نداشته باشد.» ابهري درباره مدارس غيرانتفاعي كه در طول سال تحصيلي اردوهاي علمي خارج از كشور براي دانش‌آموزان برگزار مي‌كنند، نيز توضيح مي‌دهد:‌ «به‌نظر مي‌رسد پشت اين حركت به ظاهر فرهنگي يك دسيسه و جنگ نرم عليه آينده كشورمان وجود دارد و آن هم شناسايي استعدادهاي فرزندان ايراني و اعزام آنها به دانشگاه‌هاي خارج از كشور است.مسئولين فرهنگي بايد احساس خطر كرده و از همين حالا در مقابل اين معضل اجتماعي ايستادگي كرده و آن را خنثي كنند.» هر چند جذب دانش‌آموز مستعد ايراني در مدارس خارجي هم يك تهديد است اما به‌نظر مي‌رسد اين موضوع بيشتر يك شگرد تبليغاتي براي مؤسسات برگزار‌كننده باشد، چرا كه تمام نفرات برتر كنكور سال گذشته در همه رشته‌ها نه‌تنها به هيچ اردوي خارجي نرفته‌اند بلكه از همين كلاس‌هاي كنكور ساده هم استفاده نكرده‌اند.

کد خبر 295861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha