شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیکر زنده یاد مصطفی عبدالهی صبح امروز با حضور هنرمندان و همکاران قدیمی وی از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد.

مصطفی عبداللهی

به گزارش مهر، مراسم تشییع پیکر مصطفی عبدالهی هنرمند تئاتر صبح امروز شنبه ۲ خرداد ماه از تئاتر شهر به تالار وحدت و پس از آن به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم هنرمندان و مدیرانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی مدیر اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی، هادی مرزبان، قطب‌الدین صادقی، آرش تقی‌پور، میکائیل شهرستانی، کاظم هژیرآزاد، گلچهره سجادیه، ایرج راد، رضا صابری، عباس محبی، خسرو احمدی،‌ شکرخدا گودرزی، هدایت هاشمی، اصغر همت، حمیدرضا نعیمی، حسین پارسایی، رضا بنفشه‌خواه، شهرام کرمی، امیر کاوه آهنین‌جان، محمد حسین ناصر بخت، سیاوش چراغی‌پور، قادر آشنا و ...حضور داشتند.

میکائیل شهرستانی‌ از دوستان عبدالهی که به دلیل بیماری وی سرپرستی اجرای نمایش «در اعماق» این هنرمند فقید را نیز برعهده دارد، عنوان کرد: هرگز فکر نمی‌کردم روزی برسد‌ که بالای سر جسم بی‌جان برادرم مصطفی بایستم و گرداننده چنین مجلسی باشم.

وی ادامه داد: مصطفی عبدالهی تلاش کرد وظیفه انسانی و فرهنگی خود را تا آخرین لحظه انجام دهد به طوری که درباره آخرین اثرش «در اعماق» که این روزها در تئاتر شهر اجرا می‌شود، اگر پیشنهادی می‌خواستیم با وجود ناخوش احوالی چشمانش را باز می‌کرد و پاسخ می‌داد. تئاتر برای ما و نیز برای مصطفی هم درد است و هم درمان، اما خواهش می‌کنم خودتان را آزار ندهید. من دلم تنگ می‌شود اما غصه‌اش را نمی‌خورم. چون او در روزهای پایانی عمرش بسیار رنج کشید.

شهرستانی با اشاره به فداکاری های همسر مصطفی عبدالهی گفت: عبدالهی در این ۱۵ سال با این هیولا جنگید، چون بانو ناهید کنارش بود و اگر پشتیبانی او وجود نداشت، خیلی زودتر او را از دست داده بودیم. هرچند معتقدم الان او تولد دوباره‌ای دارد.

در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیار متأسفم که در اولین روز هفته برای عزیزی اینجا جمع شده‌ایم که دوست داشتیم او را در صحنه تئاتر شهر ببینیم. مصطفی عبدالهی یک ماه گذشته نزد من آمد و در مورد بیماری‌اش صحبت‌هایی کرد و قرار شد بدون توجه به این مسائل کارش را پیش بگیرد.

مرادخانی در ادامه گفت: او به درستی به قول خود پایبند بود. از همین جا از همسر و فرزندانش که صبورانه در کنار او بودند تشکر می‌کنم و به آنها تسلیت می‌گویم.

قطب‌الدین صادقی همکار و دوست قدیمی عبدالهی با خواندن ابیاتی از فردوسی که درباره ماجرای بعد از مرگ رستم است‌، گفت: من سه دهه در خدمت مصطفی عبدالهی بودم چه آن زمانی که از فرنگ آمدم و در دانشگاه تدریس می‌کردم و چه بعدها که گروه «هنر» را پایه ریزی کردیم. در این سی سال ۷۰ اثر را کار کردیم که در حدود نیمی از آنها مصطفی نقش محوری داشت. او یک هنرمند تراز اول و یک رفیق والا مقام بود و توانایی‌اش در حرفه خود چنان بود که از شخصیت‌های معاصر و دلقک تا کلاسیک را با مهارت بازی می‌کرد.

وی افزود:‌ مصطفی تنها یک دانشجوی نخبه نبود، او یک هنرمند تراز اول بود و از ایفای هر گونه‌ نقشی برمی‌آمد. یکی از ویژگی‌های مصطفی اخلاق بسیار فوق‌العاده و انسانی او بود. او یک انسان پاک و متواضع بود که همواره غرور باطنی خاص خودش را داشت. همواره این جمله را در مورد او می‌گفتم. مصطفی عبداللهی مانند شاهزادگان هزار و یک شب است.

صادقی ادامه داد: آنچه جایگاه او را میان اهل فن و جامعه زیاد کرد، فقط هنرش نیست بلکه اخلاق انسانی و ارزشمند او بود چرا که مثل شاهزادگان هزار و یک‌شب بود. یکی از دشواری‌های مصطفی عبدالهی اخراج او و ۶۰ هنرمند دیگر در دولت قبل بود که ۶ نفر از آنها بیمار سرطانی بودند و حقوق و بیمه‌اشان قطع شد. با این حال او نه خود را به تمارض زد و نه تکدی‌گری کرد.

وی با بیان اینکه مصطفی عبدالهی به رقم آگاهی از سرنوشت تلخی که داشت، کارش را ادامه می داد، بیان کرد: این رفتار او درس بزرگی از هنرمند بودن برای ماست آن هم در روزگاری که ممکن است، اغلب اوقات شرایط بر وقف مراد ما نباشد.

در ادامه ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی از شرافت تئاتری‌ها احساس مسئولیت و وظیفه شناسی آنها سخن گفت و مصطفی عبدالهی را نمونه شاخص هنرمندانی دانست که بدون ادعا برای جامعه کار فرهنگی می کنند.

وی با اشاره به امیدی که مجید بهرامی و بهرام ریحانی در زمان بیماری شان داشتند و به مرگ لبخند می زدند، بیان کرد: مصطفی عبدالهی هم ۱۴ سال به مرگ قهقهه زد. او یک اسطوره است که به ما می‌آموزد چگونه زندگی کنیم.

پیکر زنده یاد عبدالهی بعد از خواندن نماز توسط حجت الاسلام دعایی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

کد خبر 295929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha