همشهری آنلاین: سومین مراسم سالانه آکادمی حمید سمندریان با تقدیر از حمید لبخنده ‌، محمدرضایی راد، محمد حسن معجونی و با یک دقیقه سکوت برای مصطفی عبداللهی(هنرمند تئاتر که به تازگی درگذشته است) برگزار شد.

هما روستا

به گزارش ایسنا‌، سومین مراسم سالانه آکادمی حمید سمندریان که به انگیزه سالروز تولد این هنرمند برگزار شد، شامگاه اول خرداد ماه در عمارت مسعودیه میزبان جمعی از هنرمندان بود.

در این برنامه محمد علی سجادی‌، فیلمساز و یکی از مدرسان آموزشگاه سمندریان با بیان خاطراتی از این هنرمند گفت: بدون اغراق و تواضع ساختگی، باید بگویم بسیار از ایشان آموختم. از آقای سمندریان یاد گرفتم که همیشه باید یاد گرفت و این یکی از دلایل ماندگاری استاد است. چرا که جدای از تاثیر ایشان بر تئاتر مدرن،‌ آقای سمندریان همیشه به روز بود و دانسته‌هایش را تازه می‌کرد و این چنین بود که هرگز حس نکردم ایشان جوان نیستند.

این فیلمساز که مستند «حمید هما» را درباره زندگی سمندریان و همسرش هما روستا ساخته است‌، اضافه کرد: در جریان ساخت این فیلم با ابعاد دیگری از شخصیت ایشان آشنا شدم و بسیار از ایشان آموختم.

در ادامه برنامه ساسان پیروز نماینده هیات داوران آکادمی سمندریان بیانیه این هیات را خواند و روند ارائه جایزه را توضیح داد.

او با ابراز تاسف از درگذشت مصطفی عبداللهی دیگر هنرمند تئاتر که روز 31 اردیبهشت ماه بر اثر بیماری درگذشته بود،‌ بر لزوم قدرتمند شدن قوانین حمایتی و بیمه‌ای هنرمندان تاکید کرد.

ساسان پیروز از حاضران خواست به احترام مصطفی عبداللهی برخیزند و یک دقیقه سکوت کنند.

در ادامه نامزدهای نهایی آکادمی سمندریان بدون ترتیب و به قرار زیر معرفی شدند:

نغمه ثمینی‌، عباس جوانمرد،‌ محمد چرم شیر‌، جشنواره «مونولیو»،‌ انتشارات «بیدگل‌»، علیرضا نادری، امیررضا کوهستانی‌، فرزان سجودی‌، تماشاخانه «باران‌» و محمدرضایی راد.

سپس با حضور هما روستا‌، دیگر هنرمند باسابقه تئاتر و همسر حمید سمندریان برگزیدگان معرفی شدند.

روستا در سخنان کوتاهی گفت: هرسال در سالروز تولد حمید و به یاد او جمع می‌شویم و این مراسم‌ها باید سال‌های سال ادامه پیدا کند. از دوستانم که کنارم بودند، بسیار سپاسگزارم چون اگر آنها نبودند، نمی‌توانستم این جشن و آکادمی سمندریان را حفظ کنم.

در ادامه از حمید لبخنده کارگردان و یکی از استادان قدیمی آموزشگاه سمندریان که در نبود سمندریان برای این آموزشگاه زحمات زیادی کشیده است تقدیر ویژه شد.

در ادامه نخستین مدال آکادمیک به محمدرضایی راد نمایش نامه‌نویس و کارگردان تئاتر اهدا شد.

رضایی راد در سخنانی گفت: به روح بزرگ حمید سمندریان درود می‌فرستم.

این هنرمند و مدرس تئاتر که چند سال اجازه کار نداشته و نمایش‌هایی را در خانه اجرا کرده است، اضافه کرد:این جایزه متعلق به من نیست بلکه به کسانی تعلق دارد که سال‌ها کنار من بودند؛ اعضای گروه تئاتر «خانه» که زیر بار منت تک تک آنها هستم.

وی اضافه کرد: شاید این سوال برایتان پیش بیاید که من در این سال‌ها کجا بودم، باید بگویم خانه بودم و درخانه کار می‌کردم.

سپس دومین مدال آکادمی به گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی محمدحسن معجونی ارائه شد.

معجونی که سال‌هاست با همراهی این گروه جشنواره تک گویی را به نام «مونولیو» برگزار می‌کند‌ و این جایزه به خاطر همین جشنواره به او اهدا شده بود‌، گفت: سال گذشته خیلی تلاش کردم به دلیل حضور خودم در هیات مدیره آکادمی سمندریان، تا زیراب جشنواره را بزنم و این جایزه را نگیرم! اما امسال فکر کردم این جایزه به من ارتباطی ندارد چون جشنواره راه خود را ادامه می‌دهد چه من باشد و چه نباشم.

او افزود: این مدال برایم باعث افتخار است زیرا آن را از جایی می‌گیرم که هیچ اولویتی به جز تئاتر برایشان وجود ندارد.

حسین پاکدل دیگر هنرمند تئاتر نیز با تبریک تولد حمید سمندریان خاطره‌ای را درباره او تعریف کرد.

این هنرمند تئاتر که سال‌ها پیش مدیریت تئاتر شهر را برعهده داشت‌، با یادآوری خاطره‌ای از آن دوران که به سمندریان مربوط می‌شد، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که همواره بی‌نیاز بود. هرگز در حضور سمندریان نمی‌شنیدیم که از همکارش بد بگوید. او یا از همکارانش حرف نمی‌زند و یا اگر می‌گفت، خوب می‌گفت. یاد حمید سمندریان به خیر که همیشه خیر همه را می خواست.

در بخشی از این برنامه که با اجرای رسول صادقی یکی از اعضای آکادمی سمندریان برگزار شد‌، او خبر داد که 15 مرداد یک سالن مجهز و خصوصی به کوشش همایون غنی‌زاده دیگر کارگردان تئاتر و به نام سالن «هما» (به احترام هما روستا) با ظرفیت 170 نفر افتتاح می‌شود.

او همچنین اضافه کرد که مجموعه آکادمی سمندریان و آموزشگاه آن به کوشش امید روشن به یک جای بزرگتر منتقل خواهد شد.

در این برنامه غلامرضا کاظمی دینان مشاور بانک مرکزی و یکی از حامیان برنامه صحبت‌هایی را درباره جایگاه هنری سمندریان و نقش فرهنگ وهنر در توسعه پایدار ملت‌ها ارائه کرد.

در بخش پایانی برنامه که با حضور هنرمندانی چون دکتر علی رفیعی، عباس جوانمرد، حسن فتحی، جعفر پناهی، هرمز هدایت، امیررضا کوهستانی، رضا بابک، علی اصغر دشتی، باران کوثری، الهام کردا، جمال اجلالی، عاطفه رضوی، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، لیلی فرهادپور، حمید پورآذری، امیر اسمی، همایون غنی زاه، مهین صدری، نسیم احمدپور، شهرام مکری، احمد ساعتچیان و ... برگزار شد، هما روستا کیک تولد حمید سمندریان را برید.

به گزارش ایسنا، حمید سمندریان هنرمند باسابقه تئاتر و پدر تئاتر مدرن ایران زاده 9 اردیبهشت ماه است اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات، امسال مراسم تولد او 1 خرداد ماه برگزار شد.

 

کد خبر 295936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha