همشهری آنلاین: در تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد، تماس‌های مرتبط با مصرف محرک «شیشه» همچنان در صدر بوده و پس از آن مواد مخدر تریاک و هروئین با اختلافی فاحش از آن در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. تماس‌های مربوط به الکل نیز افزایش یافته است.

خط ملی مبارزه با اعتیاد

مجید رضازاده رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال 93 بیش از 402 هزار نفر با سامانه تلفنی اعتیاد تماس برقرار و به حدود 390 هزار تماس (97.5 درصد) پاسخ داده شده است، ادامه داد: در فروردین ماه سال 94 نیز 25 هزار و 500 تماس داشته‌ایم که به 23 هزار و 500 تماس (92 درصد) پاسخ داده شده است.

وی همچنین درخصوص جنسیت تماس گیرندگان، گفت: در سال 93 به طور میانگین 84 درصد تماس گیرندگان را زنان تشکیل داده و 16 درصد نیز مردان بوده‌اند.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، تصریح کرد: در میان زنان تماس گیرنده با خط ملی اعتیاد تنها 6 درصد آنان خود، مصرف کننده مواد بودند درحالیکه سایر آنها در رتبه اول همسر و در رتبه دوم مادر فرد مبتلا بودند.

رضازاده در خصوص بیشترین مسائل و مشکلات مطرح شده با خط ملی اعتیاد، گفت: به ترتیب راهنمایی در خصوص خدمات درمان شیشه، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان مدت برای درمان شیشه، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد مخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنان و همچنین آگاهی رسانی درخصوص نحوه اطلاع رسانی و راضی کردن فرد مصرف کننده برای مراجعه وی به درمان، از بیشترین مسائل مطرح شده با خط ملی اعتیاد بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سوال در مورد علائم ظاهری، رنگ، بو و غیره مواد مخدر و محرک گوناگون نیز در رتبه‌های بعدی تماس با این سامانه تلفنی قرارگرفته است، افزود: اهداف اصلی خط ملی اعتیاد ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به مصرف کنندگان و خانواده‌های آنان، رصد چگونگی و زمان شروع و شیوع هریک از مواد مخدر و محرک مصرفی در کشور و سرانجام سیاست گذاریهای صحیح مبتنی بر این شواهد عینی است.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین در خصوص انواع مداخلات توسط خط ملی اعتیاد، عنوان کرد: در سال 93 ،46 درصد مداخلات در سطح مداخلات پیشگیرانه و با رائه راهنمایی و مشاوره و پاسخ به نگرانی‌های افراد، 26 درصد به صورت راهنمایی‌های درمانی و 32 درصد ارجاع به مرکز درمانی تحت نظارت سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بوده است که البته ممکن است فردی دو یا هر سه نوع خدمت را دریافت کرده باشد.

رضازاده همچنین افزود: براساس آخرین آمارها در اسفند ماه سال 93 بیشترین تماس از استان‌های خراسان شمالی، مرکزی و چهار محال و بختیاری صورت گرفته است که علت آن را باید اطلاع رسانی‌های صحیح و مناسب در این استانها دانست.

وی ادامه داد: کمترین تماس‌ها نیز از استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین عنوان کرد: درحال حاضر به علت اطلاع رسانی درخصوص ترک الکل شاهد آن هستیم که در گذشته تقریبا تماسی در خصوص مصرف الکل و نحوه ترک آن در خط ملی اعتیاد نداشتیم اما اکنون به واسطه این اطلاع رسانی‌ها تماس‌های مرتبط با آن افزایش یافته است.

رضازاده تصریح کرد: ترک ناگهانی الکل در مقایسه با موادهای مخدر و محرک آسیب‌های جانبی بیشتری به فرد مصرف کننده به همراه دارد و در حال حاضر افرادی که مصرف الکل آنان در حد معمول است به مراکز ترک اعتیاد عادی و کسانی که مصرف آنان سنگین باشد به بیمارستان ارجاع خواهند شد اما اکنون این نیاز احساس می‌شود که برای ترک مراحلی از مصرف الکل باید مراکز ویژه ترک الکل راه اندازی شود، به همین علت راه اندازی این مراکز در دستور کار قرار گرفته است.

خط ملی اعتیاد با شماره تماس 09628 همه روزه از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی تماس گیرندگان از سراسر کشور است.

کد خبر 295938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha