همشهری آنلاین: یک کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود ۱۴ تا ۲۰ درصد خانواده‌های دارای والدین معتاد، فرزند معتاد دارند.

مواد مخدر اعتیاد

دکتر هومان نارنجی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا،با اشاره به عوارض سوء اعتیاد بر روی نابسامانی‌های محیط خانواده اظهار کرد:‌ خانواده‌ها تصور می‌کنند اعتیاد والدین اثرگذاری محدودی دارد در حالی که عوارض مخرب اعتیاد والدین گریبان فرزندان را خواهد گرفت.

وی افزود: اعتماد بنفس پایین، افزایش احتمال ابتلا به اعتیاد، بسته شدن مسیر پیشرفت و ترقی خانواده و رهاشدن فرزندان، بالاتر بودن آمار افسردگی و خشونت اجتماعی، روابط نامشروع، سرقت، طلاق و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی نسبت به افراد عادی، از جمله این عوارض هستند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه فرزندان دارای والدین معتاد حتی اگر آگاهانه عمل کنند، سالم باشند و تحصیلات آکادمیک را هم طی کنند باز هم در مواردی چون ازدواج به مشکل برمی‌خورند گفت: این افراد غالبا از اینکه پدر خود را به شریک آینده زندگی خود نشان بدهند فراری و آینده تاریکی را برای خود متصور هستند.

نارنجی‌ها افزود: نظام ارزشی این کودکان به هم می ریزد و برخی مواقع دیده شده فرزندان خانواده‌های معتاد با خانواده‌هایی شبیه به خود ازدواج می‌کنند که بازتاب‌های بعدی آن می‌تواند مخرب باشد.

وی با اشاره به اینکه در مباحث پیشگیرانه، فرزندان خانواده‌های معتاد در گروه‌های پرخطر طبقه‌بندی می‌شوند و باید به صورت جدی به آنها توجه شود اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده حدود 14 تا 20 درصد خانواده‌هایی که والدین معتاد داشته باشند، فرزند معتاد دارند.

کد خبر 296045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha