رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با بیان اینکه کار شورایـــاری‌هـــا از ۲۸ اردیبهشت آغاز شده است، گفت: ترکیب هیأت امنا مصوبه دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران را دارد.

مرتضي طلايي درخصوص فعاليت شوراياري‌هاي شهر تهران گفت: در دوره اول و دوم تنها شوراياري محلات را داشتيم و هيچ بخش ديگري مكمل آن مانند سراي محلات، هيأت امنا و ساختار و امكانات فعلي وجود نداشت. نايب‌رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: در دوره سوم برابر مصوبه شوراي شهر، شهرداري مكلف شد به‌منظور جلب مشاركت شهروندان و سرعت‌ بخشيدن به برنامه‌ها در حوزه اجتماعي در محلات، ستاد مشاركت اجتماعي محلات را ايجاد كند. طلايي افزود: در نتيجه براساس اين مصوبه، شهرداري تهران در 374محله اقدام به ايجاد سراي محلات كرد.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: جزو تكاليف شهرداري بود كه جلساتي برگزار و نحوه همكاري بين شوراياري‌ها، سراي محلات و مديريت محلات را تعريف كند. بنابراين، آيين‌نامه‌اي تصويب و در آن آيين‌نامه، شوراياري‌ها با حفظ ماهيت خودشان به‌عنوان منتخبان مردم در كنار ظرفيت سراهاي محله و امناي محل كه تا دوره سوم توسط شهرداري انتخاب مي‌شدند فعاليت مي‌كردند. طبق گفته طلايي در كنار اين7نفر شوراياري، 6نفر ديگر از نخبگان محلي را انتخاب و اين 13نفر تحت عنوان امناي محله مسئوليت اداره محله و مديريت محلات را برعهده داشتند كه اين اتفاق در دوره سوم شوراي شهر رخ‌داد.

عدم‌استفاده مناسب از ظرفيت نهادهاي محلي و موازي‌كاري با ديگر نهادها از مشكلاتي بود كه به‌گفته وي دوره سوم شوراياري‌ها با آن مواجه بوده و همين مسئله، عدم‌تحقق اهداف مورد انتظار را به‌همراه داشت به همين دليل با بررسي‌هاي يك تيم كارشناسي در اين دوره 6نخبه محلي به جاي انتصاب توسط شهرداري از نهادهاي محلي به‌عنوان اعضا در هيأت امنا استفاده مي‌شوند كه اين نخبگان از نهادهاي مساجد، بسيج، هيئت‌هاي مذهبي، آموزش و پرورش، سمن‌ها و نماينده شهرداري ناحيه هستند.

طلايي با تأكيد بر اين موضوع كه شوراياري‌ها بايد ماهيت خود را حفظ كنند، گفت: شوراياري‌ها اساسنامه نداشتند ولي در حال حاضر براي آنها اساسنامه‌اي تعريف و براساس آن فعاليت مي‌كنند كه در نهايت اين روند به افزايش اختيارات شوراياران منتج خواهد شد. وي هدف از ايجاد هيأت امنا را تقويت شوراياري‌ها به‌منظور خدمات بهتر به مردم و پاسخگويي نهادها در قبال مردم و شوراياران به جاي پاسخگويي افراد عنوان كرد و گفت: با ايجاد چنين شرايطي هيچ تداخلي وجود ندارد و برخلاف نظر برخي اين اقدام مغاير با قانون نيست.

به‌گفته وي با اساسنامه جديد و تحولات در سطح هيأت امنا و شوراياران، حواشي و برخي مسائل به‌وجود آمده در سراي محلات مانند به‌كارگيري بستگان در اين مركز و اجاره فضاهاي موجود و كسب درآمد رخ نخواهد داد. وي تأكيد كرد: در سخت‌ترين شرايط ايستاديم تا انتخابات شورايار‌ي‌ها برگزار شود اگر ايستادگي‌ها نبود انتخاباتي برگزار نمي‌شد و در حال حاضر هم ايستاده‌ايم و با تمام توان پشتيبان شوراياري‌ها هستيم.

مرتضي طلايي با اشاره به اينكه برابر با اعلام رسمي ستاد شوراياري در مورخ 94/2/28همزمان با مراسم آغاز به‌كار شوراياري‌هاي منطقه‌8 شوراياران در سراهاي محله از آن تاريخ مستقر شدند، گفت: هم‌اكنون شوراياري‌ها در حال انجام مقدمات برگزاري و تشكيل هيأت رئيسه‌هاي خود هستند.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد براينكه برگزاري جلسات آغاز به‌كار با محوريت آموزشي وتوجيهي در سطح مناطق براي آشنايي شوراياران با تحولات جديد بود، تصريح كرد: شوراياران در اين جلسات مواضع، نظرات، انتقادات و سؤالات خود را مطرح و در فضايي كاملا صميمي پاسخ خود را دريافت مي‌كنند. وي اضافه كرد: درخصوص فعاليت‌هاي كارشناسي و تحولات ساختاري هم كه قرار است در سطح شوراياري‌ها در راستاي افزايش اختيارات ايشان صورت گيرد فرم‌هاي نظر‌سنجي در اختيارشان قرار مي‌گيرد كه ظرف روزهاي آتي نظرات شوراياران درخصوص مسائل مختلف منتشر و جهت اقدامات كارشناسي به‌كار گرفته خواهد شد. به‌گفته وي اكثريت شوراياران درنظر‌سنجي‌هاي انجام شده موافق انتخاب دبير از ميان افراد تحصيل‌كرده هستند.

منتخبان چهارمين دوره شوراياري‌ها از 28ارديبهشت فعاليت خود را شروع كرده و آيين آغاز به‌كار برگزيدگان محلي اين دوره نيز طي روزهاي گذشته در برخي مناطق ازجمله 4، 5، 8، 12، 14و 22با حضور نايب‌رئيس شوراي شهر و شهردار منطقه برگزار شده و در ديگر مناطق نيز برپا خواهد شد.

کد خبر 296139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha