همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به علت شکننده بودن محیط زیست خلیج فارس، راه‌اندازی سامانه پایش لحظه‌ای تصفیه‌خانه‌های تاسیسات فعال در این پهنه آبی الزامی است.

ضرورت راه‌اندازی سامانه پایش لحظه‌ای تصفیه‌خانه‌ها در خلیج فارس

به گزارش ايرنا، داود میرشکار روز دوشنبه گفت: بر اساس بند ب ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه باید سامانه پایش لحظه‌ای برای تصفیه‌خانه‌های تاسیسات آلوده‌کننده ایجاد شود که در آن به تاسیسات اطراف بندرعباس تاکید شده است.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها و تجهیز آنها به سامانه پایش آن‌لاین برعهده وزارت نیرو است که باید نسبت به اجرای آن شتاب بیش‌تری داشته باشد.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین وزارت نفت موظف است برای تمام تاسیسات خود، پایش لحظه‌ای داشته باشد.

وی اظهار کرد: ورود انواع آلودگی‌ها به خلیج فارس موجب افزایش مواد مغذی در آب می‌شود که این مساله بروز پدیده کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی را به همراه دارد.

میرشکار ادامه داد: فیتوپلانگتون‌ها از مواد مغذی موجود در آب تغذیه می‌کنند و افزایش این مواد موجب رشد و تکثیر سریع آن‌ها در آب‌ها می‌شود از این رو پهنه وسیعی از دریا را در بر می‌گیرند که این پدیده با نام کشند قرمز شناخته می‌شود.

وی با بیان این که رنگ این پدیده با توجه به شکوفایی نوع فیتوپلانگون‌ها متفاوت است گفت: معمولا به رنگ قرمز و کرم دیده می‌شود.

میرشکار افزود: بروز پدیده کشند قرمز موجب کاهش اکسیژن به آب می‌شود در نتیجه مرگ آبزیان را به همراه دارد، همچنین بخش زیادی از آن در آب ته‌نشین می‌شود که در این حالت در آبشش ماهی‌ها جای می‌گیرد که این مساله نیز موجب تلف شدن ماهی‌ها و برخی آبزیان کف‌زی می‌شود.

وی به تلف شدن حدود 300 کیلوگرم ماهی در خور گورسوران هرمزگان در 27 اردیبهشت اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد علت تلف شدن این ماهی‌ها بروز پدیده کشند قرمز بوده است.

پدیده کشند قرمز یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیتی انفجار گونه گروهی از جلبک‌ها اتفاق می‌افتد.

دو عامل اصلی در ازدیاد این جلبک‌ها که به فیتوپلانکتون‌ها معروف هستند دما و مواد مغذی به خصوص مواد فسفردار و نیترات است.

تخلیه پساب‌های صنعتی، خانگی و کودهای شیمیایی که مملو از موادی همچون نیترات‌ها و فسفات‌ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون‌ها و ازدیاد آنی جمعیت آنها می‌شود، بعضی از این فیتوپلانکتون‌ها سمی هستند.

در سال‌های اخیر افزایش پدیده کشند قرمز در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به جمعیت ماهی‌ها وارد کرده است.

کد خبر 296147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha