دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با حقه بی‌رحمانه و مرگبار زنبوردار ۲۵۴پرنده زنبورخوار در یک روزقتل عام شدند!

کشتارپرنده زنبورخوار

زنبوردار دل آن را نداشت كه چند زنبورش بشود خوراك پرنده‌هاي زنبورخوار. هنوز از طرف اين پرنده‌هاي زيبا خسارتي به او وارد نشده بود كه نقشه شومي كشيد براي يك قتل عام بزرگ. نقشه وحشيانه او باعث شد كه از آسمان منطقه حفاظت شده ميشداغ، لاشه‌هاي پرنده زنبورخوار ببارد!

اين اتفاق در غرب استان خوزستان افتاد. در منطقه حفاظت شده ميشداغ. اين روزها آن طرف‌ها، گلستاني است بي‌نظير. هر سال اوايل فصل بهار، اين منطقه مي‌شود مملو از گل و گياه و مملو از شهد گل‌هاي بهاري.

زنبورداران، ميشداغ را خوب مي‌شناسند و مي‌دانند كه اين موقع‌ها، آنجا جان مي‌دهد براي زنبورداري. اما به جز زنبورداران بومي و غير بومي، موجود ديگري هم هست كه از اين قضيه باخبر است؛ «پرنده زنبورخوار».

تعدادشان زياد نيست و همينطور اشتهاي‌شان، خيلي از زنبورداران با اين موجودات كنار آمده‌اند و قسمتي از زنبورهاي‌شان را ناديده مي‌گيرند، اما همه آنها، اينطور دست و دلباز نيستند.

همين چند هفته پيش بود كه محيط بانان ميشداغي با يك پديده عجيب و دردناك روبه‌رو شدند. محيط‌بانان در حال گشت‌زني بودند كه با لاشه چند پرنده زنبورخوار مواجه شدند و بعد سقوط از آسمان و تلف شدن زنبورخوارهاي ديگر!

اين اتفاق در يك روز رخ داد. در 28 فروردين ماه همين امسال.در آن روز، محيط‌بانان در طي چند ساعت لاشه 254 پرنده زنبورخوار را كشف كردند.

مهرشاد احمدوند،رئيس اداره پارك ملي كرخه و مسئول منطقه حفاظت شده ميشداغ- در رابطه با اين قتل عام وحشتناك مي‌گويد:« شواهد نشان مي‌داد كه اين پرنده‌هاي بسته زبان، مسموم شده‌اند.

بررسي‌هايي كه در اين زمينه در اداره محيط زيست توسط كارشناسان صورت گرفت نيز اين فرضيه را اثبات كرد. بعد از روشن شدن موضوع، اكيپ يگان محيط زيست ميشداغ دست به كار شدند و با تحقيقات محلي به يك زنبوردار رسيدند.

يك زنبوردار غير بومي. زنبوردار در همان بازجويي‌هاي اوليه اعتراف كرد كه او باعث تلف شدن اين تعداد پرنده بوده است.»

به گفته آقاي احمدوند، زنبوردار متخلف با استفاده از يك حقه بي‌رحمانه توانسته بود اين تعداد پرنده را از پا دربياورد.

« طبق شواهد و اعترافات اين مرد،وي براي اينكه بتواند اين پرنده‌ها را مسموم كند دهانه خروجي كندو‌ها را به سم آغشته كرده بود، به طوري كه هر زنبور هنگام خارج شدن از كندو به سم آغشته مي‌شد و بعد كافي بود كه يك پرنده زنبورخوار، زنبوري را كه به سم آغشته است شكار كند.»

رئيس اداره پارك ملي كرخه و مسئول منطقه حفاظت شده ميشداغ در ادامه از ميزان ضرر و زياني مي‌گويد كه اين زنبوردار به محيط زيست وارد كرده است:« بر اساس آخرين مصوبه هيات وزيران در حال حاضر نرخ ضرر و زيان قابل پرداخت بابت صيد و شكار غيرمجاز هر پرنده زنبورخوار معادل ۴۰۰ هزار ريال است.

اما با توجه به اينكه احتمال دارد لاشه‌هاي بيشتري از زنبورخوارها در منطقه وجود داشته باشد، مبلغ نهايي ضرر و زيان، هنوز تعيين نشده است.»

منبع:همشهري‌سرنخ

کد خبر 296170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha