همشهری آنلاین: نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» همزمان با فروم ۲۰۱۵ وسیس، به منظور بازخوانی اهداف مشخص شده در اعلامیه اصول و تکمیل طرح اقدام WSIS در حوزه علم الکترونیکی و برای بحث و بررسی زیرساخت‌های الکترونیکی علم در ژنو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر هادی شهریار شاه حسینی مدیر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر علی معینی، دکتر یونس شکرخواه و دکتر محمد خوانساری اساتید دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی منتظر استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مجید نادری استاد دانشگاه علم و صنعت و دکتر حسین غریبی استاد دانشگاه آزاد اسلامی مقالات خود را در نشست «علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی: عامل کلیدی برای توسعه پایدار» ارائه کردند.

بنا بر چشم‌انداز WSIS+۱۰، علم الکترونیکی با تغییر در مسیر هدایت یک پژوهش، تغیر در چگونگی تعریف دستور کار علمی، تغییر افراد شرکت‌کننده در آن، تغیر چگونگی تسهیم اطلاعات و نتایج آن، تغییر در سرعت دسترسی سیاست‌گذاران، دانشمندان و هر شخص به دانش، و تغییر در اینکه چه کسی در پیگیری خط مشی‌ها نتایج تحقیق شرکت می‌کند، انقلابی را در علم بوجود می‌آورد.

به این منظور، مرکز مطالعات راهبردی بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علم و صنعت به مدیریت دکتر هادی شهریار شاه حسینی، به منظور پیاده‌سازی اهداف مشخص شده در اعلامیه اصول و تکمیل طرح اقدام WSIS، اقدام به طراحی پروژه «شبکه علم الکترونیکی» به مثابه شبکه پژوهشی بین‌دانشگاهی برای توسعه علم و فناوری در جامعه اطلاعاتی نموده است.

دکتر شاه حسینی در نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» علاوه بر معرفی پروژه «شبکه علم الکترونیکی» که توسط مرکز مطالعات راهبردی بین‌المللی فاوا دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، به اهتمام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشورمان برای حمایت از پروژه اشاره کرد.

این پروژه به منظور ایجاد یک شبکه‌ از پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان جهت حمایت از تبادل ایده‌ها و اطلاعات علمی میان آنها تعریف شده و سعی دارد هم‌اندیشی‌های خبرگانی را در چندین زمینه از علم الکترونیکی با توجه به نقش تحقیق، علم و فناوری در توسعه پایدار جوامع دانشی و اطلاعاتی در موضوع‌های علمی گوناگون انجام دهد. خروجی‌های این پروژه در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های موضوعی ارائه خواهد شد و نتایج آن می‌تواند در توسعه نقشه راه برای گسترش علم الکترونیکی در کشور استفاده شود.

برخی اهداف اصلی پروژه و نتایج مورد انتظار از پروژه «شبکه علم الکترونیکی» اینگونه تشریح شد:

  • بررسی چالش‌ها در روند تصمیم‌سازی برای توسعه علم الکترونیکی در ایران.
  • پیدا کردن فعالیت‌های مورد نیاز و توصیف دستاوردهای ملی در زمینه‌ی علم، پژوهش و فناوری در جامعه اطلاعاتی.
  • بررسی موارد ثبت شده و گزارش‌های فعالیت‌های دانشگاهی با توجه به شاخص‌های توسعه جامعه اطلاعاتی و دانش‌بنیان.
  • ایجاد یک هم‌افزایی ملی جهت توسعه دانش‌بنیان و پایدار با استفاده از امکانات فراهم شده توسط جامعه اطلاعاتی.
  • فرصت‌سازی و ارتقا توانایی‌های حرفه‌ای پژوهشگران برای انجام پژوهش در حوزه جامعه اطلاعاتی.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha