همشهری آنلاین: اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای فعالیت در سال چهارم نهمین دوره پارلمان، انتخاب شدند. تنها عضو هیئت رئیسه که در این دور نامزد بوده و نتوانست در جایگاه خود ابقا شود حسین سبحانی نیا بود که جای خود را به احمدرضا دستغیب داد. همچنین بهروز نعمتی هم که پیش از این عضو هیئت رئیسه مجلس بود در دور جدید نامزد نشد.

به گزارش تسنیم؛ بهارستان‌نشینان همچنین حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر را به عنوان نواب رئیس اول و دوم انتخاب کردند و همچنین ضرغام صادقی، نماینده شیراز، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، مهرداد بذرپاش نماینده تهران، محمد دهقان نماینده طرقبه، علیرضا منادی نماینده تبریز و احمدرضا دستغیب نماینده شیراز به عنوان دبیران هیئت رئیسه انتخاب شدند.

وکلای ملت همچنین سید شریف حسینی نماینده اهواز، محمد آشوری نماینده بندرعباس و عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه به عنوان ناظران هیئت رئیسه انتخاب کردند.

پس از اعلام نتایج انتخابات هیئت رئیسه مجلس، این ۱۲ عضو هیئت رئیسه، برای به جا آوردن مراسم تحلیف پشت تریبون مجلس جمع شدند و برای رعایت دقیق آیین‌نامه داخلی مجلس سوگند یاد کردند.

متن سوگند اعضای هیئت رئیسه دائم که براساس ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی باید پس از انتخاب در حضور نمایندگان مجلس قرائت شود، به شرح زیر است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 «من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم.»

به گزارش تسنیم، براساس ماده ۱۵ آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر هستند.

همچنین براساس ماده ۱۶ آئین‌نامه داخلی مجلس انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب رای در انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود.

کد خبر 296278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha