همشهری آنلاین: محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت یک دستگاه منحصر به فرد برای تصفیه پسآب‌های صنعتی شدند که قابلیت حذف ۹۹ درصد آلاینده را داراست.

دستگاه تصفیه پسآب‌های صنعتی با قدرت حذف ۹۹ درصد آلاینده‌ها ساخته شد

به گزارش ايرنا، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی نفت واحد علوم و تحقیقات و مخترع این طرح صنعتی گفت: پروژه طراحی و ساخت دستگاه تصفیه پسآب‌های صنعتی از سال‌ها پیش به همت دکتر سعید بازگیر استاد گروه مهندسی پلیمر واحد علوم و تحقیقات آغاز شد و من از حدود سال 90 وارد پروژه شدم.

مسعود بارانی درباره عملکرد دستگاه تصفیه پسآب‌های صنعتی توضیح داد: این دستگاه از دو قسمت شیمیایی و فیزیکی ساخته شده است که قسمت شیمیایی آن بر پایه نانو مواد است و قسمت فیزیکی نیز از دو بخش نانو الیاف و نانو جاذب تشکیل شده و به صورت جذبی عمل می‌کند.

وی با بیان این که این دستگاه، سریع‌ترین روش تصفیه پسآب در دنیا محسوب می‌شود و پرسرعت‌ترین مواد انعقادساز در آن به کار رفته است، افزود: دستگاه می‌تواند هر مرحله پسآب را در مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه تصفیه کند که در نوع خود، سریع‌ترین روش تصفیه است و پس از تصفیه، با یک هم زدن آنی، یک ته نشین 30 ثانیه‌ای دارد.

به گفته بارانی، این دستگاه بدون توجه به نوع پسآب، آب را با 99 درصد حذف آلاینده تحویل می‌دهد و هر چقدر پسآب، آلودگی بیش‌تری داشته باشد درصد حذف آلاینده‌ها بیش‌تر است و همین ویژگی، استفاده از دستگاه را برای مصارف صنعتی در اولویت قرار می‌دهد.

این پژوهشگر جوان استقرار دستگاه در کم‌ترین فضای ممکن را یکی از مزیت‌های این دستگاه برشمرد و گفت: دستگاه‌های تصفیه پسآب، اغلب جای زیادی اشغال می‌کنند و باید در کنار آن‌ها استخر ساخته شود که این محدودیت‌ها برای دستگاه اختراعی ما وجود ندارد و می‌توان آن را در یک فضای دو متر در سه متر قرار داد و برای تصفیه پنج متر مکعب پسآب در هر ساعت مورد استفاده قرار داد.

وی با بیان این که این دستگاه هیچ نمونه داخلی یا خارجی ندارد، ادامه داد: دستگاه حتی این قابلیت را دارد که در ارتفاع به کار گرفته شود و این ویژگی به کاهش سطح اشغال و بکارگیری آن در محیط‌های کوچک کمک می‌کند.

بارانی صرفه‌جویی در زمان و هزینه، بازدهی بالا، تصفیه انواع پسآب‌های صنعتی، صرفه‌جویی در آب و بازگرداندن پسآب‌ها به چرخه مصرف و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را از دیگر مزیت‌های این دستگاه ذکر کرد.

این مخترع جوان خاطر نشان کرد: این دستگاه برای تصفیه پسآب در تمام مراکز صنعتی قابل استفاده است و در کارخانجات و مراکز زیادی همچون شرکت نفت، کارخانه چرم‌سازی، نساجی، کاغذسازی، تولید خودرو، کشتارگاه‌ها و کارخانجات پلیمری به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه مطلوب داده است.

این پروژه به همت دکتر سعید بازگیر و همکاری مسعود بارانی به اجرا درآمده است.

نمایشگاه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه بیش از 200 اختراع فناورانه از سه‌شنبه، 29 اردیبهشت ماه با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری در واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد و امروز ششم خردادماه به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 296424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha