جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

ایران خودرو و سایپا وضع مالی‌شان چطور است؟ آیا شایعاتی‌که در مورد وضع مالی خراب خودرو‌ساز‌ها وجود دارد صحت دارد؟اینها پرسش‌هایی بود که بعد ازحضور ۲شرکت ایران خودرو و سایپا در مزایده سهام پرسپولیس و استقلال در رسانه‌ها مطرح شد.

سرخابی دربی

به گزارش همشهري، شركت‌هاي خودرو‌ساز سال‌هاست مدعي‌اند،‌با حاشيه سود اندك 4تا5درصدي روزگار مي‌گذرانند و هميشه در شوراي رقابت متقاضي افزايش قيمت محصولاتشان هستند. آنها اغلب اوقات از اينكه منابع مالي‌شان براي توليد كافي نيست گلايه دارند.

در چنين شرايطي مزايده سهام پرسپوليس و استقلال برگزار شد اما 3وزير حاضر در هيأت عالي واگذاري حاضر نشدند اهليت خودروساز‌ها را تأييد كنند.حال اين پرسش پيش مي‌آيدكه مگر وضع مالي خودروساز‌ها چگونه است كه 3وزير اقتصاد، ورزش و دادگستري حاضر نشدند سهام پرسپوليس و استقلال را به آنها بدهند؟ در اين اوضاع و احوال ناگهان مديرعامل گروه سايپا در روز پنجشنبه تغيير كرد. هر چند در مورد تغييرات اخير مديريتي در گروه سايپا حرف و حديث‌هاي فراواني وجود دارد ولي نمي‌توان در مورد آنها به درستي قضاوت كرد و سره را از ناسره تشخيص داد.

  • آمار‌ها چه مي‌گويند؟

اطلاعات آماري رسمي نشان مي‌دهد وضع مالي ايران خودرو و سايپا به منطقه بحران نزديك شده است و اين 2شركت از بيماري‌هاي مزمن مالي رنج مي‌برند.آمارها گوياي اين واقعيت هستند كه شركت‌هاي ايران خودرو و سايپا شرايط مالي مناسبي ندارند. كارشناسان مي‌گويند اوضاع مالي سايپا به نسبت ايران خودرو نگران‌كننده‌تر است زيرا بدهي‌هاي شركت سايپا در حال افزايش است و به 12هزار و 825ميليارد تومان رسيده است. بخشي از اين بدهي‌ها شامل بدهي به قطعه سازان است و بخش ديگر مربوط به پيش‌دريافت‌هاي شبكه فروش و بخشي از آن بدهي به بانك‌هاست.

  • داستان سايپا

براساس اطلاعات مالي ارائه شده به بورس تهران زيان انباشته گروه سايپا در6‌ماه سال 93معادل 2780ميليارد تومان بوده است. براساس اين اطلاعات در حال حاضر شركت سايپا 12هزارو825ميليارد تومان بدهي مالي دارد كه از اين مقدار سايپا معادل 6400ميليارد تومان به بانك‌ها بدهكار است. ظاهرا بيشتر اين رقم شامل وام‌هايي است كه در گذشته با نرخ سود 25درصد دريافت شده و اثرات آن در سال‌هاي مالي آينده در حساب‌هاي مالي سايپا آشكار خواهد شد.

طبق آمارهاي موجود سايپا در عين حال در حال حاضر 4هزار ميليارد تومان كسري سرمايه در گردش دارد. طبق اطلاعات مالي سايپا كه در سايت اطلاعات ناشران بورس(كدال)درج شده، شركت سايپا در سال مالي 93فقط توانسته از 50تا55درصد از ظرفيت توليدش استفاده كند. نكته اينجاست كه اگر قرار باشد اين شركت به سود برسد بايد بيش از 80درصد از ظرفيت توليد آن فعال شود. براساس اين آمارها در طول چند سال گذشته شركت سايپا بيشتر بر مشكلاتش اضافه كرده و وضع اين شركت را خطرناك كرده است. به باور كارشناسان به‌طور كلي 3موضوع زيان انباشته، كسري سرمايه در گردش و همچنين بدهي‌ها وضعيت مالي سايپا را خيلي پيچيده كرده است.

  • داستان ايران خودرو

براساس صورت‌هاي مالي ارائه شده از سوي شركت ايران خودرو زيان انباشته اين شركت در پايان سال مالي 93معادل 165ميليارد تومان است. البته ميزان زيان اين شركت در سال 92معادل 782ميليارد تومان بوده است كه با درنظر گرفتن زيان انباشته گروه خودرو‌سازي‌ ايران‌خودرو ا‌ز مرز 1228ميليارد تومان هم فراتر رفته بود. اين آمار‌ها نشان مي‌دهد كه وضعيت مالي شركت ايران خودرو از سال 90تا سال 92رو به وخامت گذاشت اما از اين سال به بعد با ارائه برخي راهكار‌ها اين زيان كمتر شده است، چيزي كه در شركت سايپا اتفاق نيفتاده است. پيش‌بيني مي‌شود زيان گروه صنعتي ايران خودرو در سال 94 به 279ميليارد تومان برسد.

  • راه‌حل خلاص

به‌نظر مي‌رسد در چنين شرايطي اصلاح ساختار سهامداري، اصلاح ساختار مالي و تغيير روش‌هاي تأمين مالي و مديريتي ازجمله راهكار‌هاي برون‌رفت خودروسازها از منطقه بحران است.يكي از راهكارهايي كه كارشناسان مطرح مي‌كنند اين است كه بخشي از سهامداران خودروسازان به‌خود اين شركت‌ها بدهكار هستند يعني اين سهامداران نمي‌توانند منابع مالي اين شركت را تأمين كنند. پس اگر اين شركت‌ها نمي‌توانند منابع مالي لازم خودرو‌ساز‌ها را تامين كنند بهتر است كه سهامشان را واگذار كنند.

کد خبر 296566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha