جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

محمد باقر قالیباف: نوشتن از جوانی سخت است و آسان.

آسان، چون همه كساني كه جوانند، يا از جواني گذشته‌اند، چيزهاي زيادي براي تعريف‌كردن دارند؛ جواني دوره پرخاطره و جذابي است اما سخت، چون حرف‌هاي تكراري درباره جواني كم نيست. جواني را از مناظر مختلف تعريف كرده اند و ويژگي‌هايي برايش برشمرده‌اند؛ تعريف سني و فيزيولوژيك و تعريف بر مبناي «نشاط» يا «بي‌تجربگي».

از منـظـر سـيـاسي و اجـتـمـاعي امـا، شايد مهم‌ترين ويژگي‌هاي جواني، «شـور»، «عدالت‌خـواهــي» و «آزادمـنــــشي» و «غـيـرمحافظه‌كار و شجاع و خط‌شكن‌بودن» باشد؛ ويژگي‌هايي كه جوان را به يكي از اصلي‌ترين پيشرانه‌هاي يك حركت اجتماعي بدل مي‌كند. جاي پرداختن به اين موضوع نيست و تنها به اشاره از آن مي‌گذرم كه: اين ويژگي‌ها شمشير دودم هستند، شور اگر با انديشه توام نباشد و عدالت‌خواهي اگر با انصاف و دانش همراه نشود و غيرمحافظه‌كار بودن اگر بر مبناي نگاه ارزشمدار استوار نگردد، جوان را در معرض آسيب جدي قرار مي‌دهد و او را به پياده شطرنج ديگران بدل مي‌كند؛ اتفاقي كه در طول تاريخ بارها تكرار شده است.

من فكر مي‌كنم جوان كسي است كه اولاً انرژي و شور زيستن دارد و همه وجود خود را به پاي هدفش مي ريزد؛ محافظه‌كاري و ترس از دست‌دادن چيزهايي كه دوست دارد بر او چيره نشده و يك فعال واقعي است. ثانياً فطرتش بر اثر گذشت ايام يا بي‌توجهي به نداي وجدان، دچار اعوجاج نشده و قائم بر اصول است؛ يعني به هر دين و آييني كه باشد، حريت و آزادگي دارد.

خاطراتم از دوران دفاع مقدس هم همين را تاييد مي‌كند: شور و حريت، دو ويژگي بارز جوانان رزمنده بود. اين دو ويژگي نيازمند محافظت و معاضدت هستند؛ يعني هم بايد در نگهداري‌شان كوشيد و هم بايد براي اين‌دو پشتيبان و كمك كار، آماده كرد. گمان من اين است كه مهم‌ترين قرين و همراه شور، انديشمندي و مشورت و اصلي‌ترين يار و كمك كار حريت، ادب است.

به همين دليل است كه مدير را جوان مي‌پسندم؛ يعني فردي پرانرژي و فعال كه آزادگي لازم براي مقابله و مواجهه با نظرات و سلايق گوناگون را داشته باشد، اما حتماً به او توصيه مي‌كنم كه از مشاورت افراد باتجربه‌تر سود ببرد و انديشمندي را با انرژي سرشارش همراه كند و آزادمنشي‌اش را به زيور ادب بيارايد. يك نكته ديگر هم هست كه درباره جوان‌ها بايد مورد توجه قرار بگيرد و آن، «نياز به اعتماد» است.

لازم است به جوان اعتماد كرد و دانست كه او توان بسياري براي انجام كار و حل معضلات دارد. تجربه 8سال دفاع مقدس به خوبي اين موضوع را نشان مي‌دهد. از سوي ديگر نيز لازم است جوان به نسب قبلي‌اش، به پيران و باتجربه‌ترها اعتماد كند و بپذيرد كه همه چيز تنها با شور و انرژي قابل حل نيست و تلاش نكند كه چرخ را دوباره از اول اختراع كند. اگر اين اعتماد دوطرفه شكل بگيرد و پير، جوان را ناتوان و خام نداند و جوان، پير را ازكارافتاده و افكارش را از مد افتاده نخواند، بخش مهمي از مشكلات ملك و ملت حل شدني است. ميلاد خجسته حضرت علي اكبر ع را روز جوان ناميده اند. اين تولد را شادباش مي‌گويم و براي همه، از درگاه خداوند يكتا توفيق انسانيت و كمال را مسألت مي‌كنم.

  • منبع: ww.ghalibaf.ir

 

کد خبر 296587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha