درحالی‌که طرح حمایت از ۶میلیون نیازمند ازکارافتاده در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد، یک مقام دولتی نیز بر بالا بودن تعداد فقرا، نبود نقشه‌ای از فقر در کشور، لزوم شناسایی فقرا و حمایت از آنها تأکید کرد.

فقر

قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه سازمان بهزيستي جزء معدود سازمان‌هاي وسيع در حوزه اجتماعي، فرهنگي و حمايتي است، گفت: تاكنون مدل اقتصادي در سازمان بهزيستي كشور مشاهده نشده است درحالي‌كه در نظام بهزيستي بايد مدل اقتصادي خودكفا طراحي شود تا ثروت عظيم راكد به جامعه بازگردد و گامي به سوي بهزيستي اجتماع‌محور برداريم.

سيدابوالحسن فيروزآبادي با تأكيد بر اينكه با توجه به فرآيند هدفمندي يارانه‌ها مردم جامعه با مشكلات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كنند، افزود: عدم‌تعادل در ظاهر و باطن جامعه وجود دارد كه اين شرايط مسئوليت‌ها را مضاعف كرده است. بايد براي شناسايي فقرا و طرح غربالگري اجتماعي اقدام كرد. بايد درخصوص فقر، تعريف فقر و شناسايي سبك زندگي آحاد جامعه تفكر كرد، چرا كه اكنون هيچ نقشه‌اي از فقر در كشور وجود ندارد. البته سال گذشته براي ارائه بسته امنيت غذايي ۱۲‌ميليون نفر شناسايي شدند.

قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، حركت به سمت بهزيستي اجتماع‌محور و خانه‌محور و پياده‌سازي فرهنگ خير جمعي را از مأموريت‌هاي مهم بهزيستي برشمرد و گفت: اكنون به‌دنبال خير جمعي هستيم؛ چنان‌كه اسلام نيز به آن تأكيد ويژه كرده است و بايد از اين فرصت حداكثر بهره را ببريم.

همزمان يك پ‍ژوهشگر اقتصاد اجتماعي نيز با اعلام اينكه 65درصد خانواده‌هاي محروم پولي براي تحصيل فرزندانشان ندارند، گفت: افت شديد هزينه‌‌كرد خانوارهاي محروم براي آموزش فرزندان، نشان مي‌دهد كه اين خانوارها بلافاصله بعد از تشديد ركود اقتصادي، با محدوديت شديدي براي توجه به آموزش كودكان و نوجوانان مواجه شده‌اند. اگر اين مسئله به‌وسيله توجه ويژه دولت به آموزش فرزندان خانوارهاي محروم جبران نشود، در آينده به نابرابري شديد اقتصادي- اجتماعي و نيز افزايش شديد ناهنجاري‌هاي اجتماعي دامن خواهد زد.

ميثم هاشم‌خاني در گفت‌وگو با ايلنا افزود: انجام محاسباتي برمبناي داده‌هاي بودجه خانوار مركز آمار ايران در سال‌هاي 1389تا 1392نشان مي‌دهد كه همزمان با حاكميت ركود اقتصادي سنگين بر كشور، به‌طور ميانگين حدود 12درصد خانوارهاي داراي فرزند 6تا 18ساله در استان تهران، رقمي نزديك به صفر (كمتر از ماهانه 1000تومان) براي آموزش فرزندان خود خرج كرده‌اند. متأسفانه در استان‌هايي مانند سيستان و بلوچستان، بوشهر و كردستان، بالغ بر 65درصد خانوارها چنين وضعيتي داشته‌اند.

  • نيازمندان از‌كار‌افتاده

خبر معاون وزير از شناسايي 12ميليون نيازمند و هشدار كارشناسان درباره تبعات فقر سنگين در جامعه در حالي است كه هم‌اكنون نزديك به 200نماينده مجلس طرحي را امضا كرده‌اند كه براساس آن دولت از سال آينده مكلف مي‌شود براي 6ميليون نيازمند ازكارافتاده حمايت‌هاي ويژه‌اي اعمال كند. اين طرح قرار است كساني كه ارتباطشان با اقتصاد به‌طور كامل قطع شده و حتي درصورتي كه وضع اشتغال در جامعه به حالت مطلوب برسد و تقاضا براي كارگر وجود داشته باشد و كساني كه فاقد توانايي لازم براي كار كردن هستند را پوشش بدهد. مهم‌ترين بخش اين افراد، سالمندان و افراد بيمار مزمن و معلولان هستند. درصورت تصويب قانون حمايت از ازكارافتادگان بي‌درآمد، اين افراد تا زماني كه شرايط لازم را داشته باشند به‌طور ثابت درصدي از حقوق حداقلي يك كارگر را دريافت خواهند كرد.

کد خبر 296596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha