همشهری آنلاین: هر ایرانی از هر نقطه از کشور و در هر زمان از شبانه‌روز می‌تواند مخاطرات محیط زیستی را از طریق سامانه ۱۵۴۰ به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست برساند.

مخاطرات زیست محیطی را با ۱۵۴۰ اطلاع دهید

به گزارش ایرنا، با توجه به این که ایران سرزمین پهناوری است نمی‌توان از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داشت بدون همراهی مردم، از محیط زیست و تنوع زیستی موجود در مناطق گوناگون جغرافیایی این سرزمین حفاظت کند.

زیستگاه‌های ایران اکنون در معرض تهدیدات گوناگونی همچون شکار غیرمجاز، فعالیت معادن غیرقانونی و تخریب و تصرف مناطق حفاظت شده است که به دلیل محدودیت‌هایی که در تعداد نیروی انسانی، امکانات و بودجه وجود دارد، در برخی موارد ممکن است از نظر مسئولان سازمان محیط زیست پنهان بماند.

از سوی دیگر نمی‌توان برنامه اجرایی برای حفاظت از محیط زیست تدوین کرد و از تداوم آن در طولانی مدت اطمینان داشت مگر این که در تدوین چنین برنامه‌ای مشارکت مردم در نظر گرفته شده باشد، بنابر این از مدت‌ها قبل نیاز به برنامه‌ای جامع برای آگاهی از شرایط زیستگاه‌های مختلف کشور از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست احساس می‌شد، لذا در 6 اسفند 1393 با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست سامانه 1540 در این سازمان رونمایی شد.

وسعت کشور، موضوعات و تنوع چالش‌های محیط زیستی ایجاب می‌کند که نظارت به شکل فراگیر انجام شود و از آن جا که مردم بهترین ناظر هستند با استفاده از این سامانه می‌توان با کمک شهروندان به این هدف رسید.

از آنجا که کارشناسان حفاظت محیط زیست استان‌ها برای مشکلات زیست محیطی منطقه باید به مردم پاسخگو باشند، تصمیم گرفته شد که سامانه‌ای برای پیگیری شکایات و گزارش‌های مردمی و ثبت حوادث زیست محیطی طراحی شود، هدف از راه‌اندازی سامانه 1540، دسترسی مدیران کل بازرسی حفاظت محیط زیست استان‌ها به شکایات و گزارش‌های مردمی به صورت آنلاین است.

در گذشته مدیران کل بازرسی محیط زیست استان‌ها در زمان انجام ماموریت همیشه نگران بودند چطور می‌توانند از گزارش‌ها و شکایات مردمی در خارج از اداره مطلع شوند اما اکنون با استفاده از سامانه 1540، امکان دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی درباره مشکلات زیست محیطی منطقه از طریق تلفن ثابت و تلفن همراه به صورت شبانه‌روزی و بدون نیاز به مراجعه حضوری مردم به ادارات استانی فراهم شده است.

در بخش طرح تکریم سامانه1540 برای پاسخ‌دهی به اشخاص، مواردی همچون، شماره تلفن شخص گزارش‌کننده، نوع وسیله ارتباطی و تاریخ ارایه گزارش ثبت می‌شود، پس از ثبت گزارش‌ها، کارشناس پاسخگو به هر مساله در سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌شود و این کارشناسان موظفند به مواردی که به آنها ارجاع داده شده، رسیدگی کنند.

برای سهولت مردم در استفاده از سامانه 1540، موارد زیادی در طراحی این سامانه پیش‌بینی شده است.

از27 اسفند 93 تا 15 فروردین 94 حدود 835 تماس مردمی در این سامانه ثبت شده است که از این تعداد تماس، حدود 400 مورد قابل پیگیری و مرتبط به سازمان حفاظت محیط زیست بود و بقیه تماس‌ها غیر مرتبط بودند.

معصومه ابتکار در مراسم راه‌اندازی سامانه 1540 با تاکید بر این که این سامانه پل ارتباطی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم است، اظهار کرد: سازمان محیط زیست یکی از برنامه‌هایی را که به صورت جدی دنبال می‌کند توسعه روابط سازمان با مردم است که راه‌اندازی سامانه 1540 یکی از این راه‌ها است.

وی گفت: سامانه 1540 یک روش فراگیر و ساده برای ارتباط مردم با سازمان و ارایه نظرات، پیشنهادات و مشاهدات تخلفات محیط زیستی آنها است، سازمان موارد ثبت شده در سامانه را بررسی و تا نتیجه نهایی دنبال می‌کند، سامانه 1540 به مردم این اطمینان را می‌دهد که در صورت ثبت پیام شان قطعا سازمان پاسخگو خواهد بود.

کد خبر 296645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha