چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم در سال‌های اخیر به خوردن فراورده‌های غذایی که هر چه کمتر در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده‌شده است، تمایل نشان می‌دهند. یکی از این مواد، آنتی‌بیوتیک‌هایی است که در دام‌پروری‌ها برای پرورش‌ دام‌ها به کار می‌رود.

LIVESTOCK

به نوشته آسوشيتدپرس اخیراً فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ والمارت در آمریکا ازفراهم‌آورندگان مواد غذایی‌اش خواست از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنند؛اما علت این تصمیم‌گیری چیست؟ در این سؤال‌وجواب به این موضوع می‌پردازیم:

  • اصولاً چرا کشاورزان در پرورش دام‌‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند؟

 کشاورزان به همان دلیلی که انسان‌‌ها آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، برای دام‌ها آنتی‌بیوتیک به کار می‌برند، برای درمان عفونت‌ها و سایر بیماری‌‌ها؛اما این داروها به‌طور گسترده‌‌ای با خوراک و آب‌ دام‌ها مخلوط می‌شوند تا آن‌ها چاق‌تر شوند.

  • چرا استفاده از آنتی‌بیوتیک مسئله آفرین شده است؟

 مقامات بهداشت عمومی می‌گویند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث مقاوم شدن باکتری‌‌ها به داروها می‌شود. این روند باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مبتلا شوند که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستندو درمان آن‌ها سخت‌تر است.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در سال ۲۰۱۳ تخمینی را منتشر کردند که نشان می‌داد بیش از ۲۳ هزار نفر در سال به علتعفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به داروها می‌میرند.

  •  آیا دولت آمریکا در این مورد کاری انجام می‌دهد؟

گیل هانسن، دامپزشک و کارشناس بهداشت عمومی دراین‌باره می‌گوید ۲۶ شرکت با ترغیب سازمان غذا و داروی آمریکا موافقت کرده‌اند که به‌طور داوطلبانه از برچسب‌زنی داروهای مهم برای درمان عفونت‌های انسانی به‌عنوان داروهایی قابل‌قبول برای تحریک رشد دام‌ها خودداری کنند. این تغییرات از دسامبر ۲۰۱۶ به اجرا درخواهد آمد.

به‌علاوه دولت اوباما در ماه مارس طرحی را با نام «طرح اقدام ملی برای مقابله با باکتری‌ها مقاوم به آنتی‌بیوتیک» اعلام کرد که ازجمله اهداف آن حذف استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مهم از لحاظ پزشکی برای انسان‌ها، به‌عنوان تحریک‌کننده رشد در دام‌ها تا سال ۲۰۲۰ است.

  •  آیا اكنون کشاورزان دیگر نمی‌توانند از این داروها برای تحریک رشد یا پیشگیری از بیماری‌ها در دام‌‌ها استفاده کنند؟

به گفته هانسن، کشاورزان و دام‌پروران هنوز می‌توانند از آنتی‌بیوتیک‌هایی به نام «یونوفورها» و سایر رده‌های دارویی که از لحاظ پزشکی برای انسان‌ها اهمیت ندارند، استفاده کنند.

او می‌گوید، رشد اضافی حیوانات ناشی از دادن آنتی‌بیوتیک ممکن است آن‌قدرها هم زیاد نباشد، زیرا شیو‌ه‌های پرورش و تغذیه دام‌ها در طول سال‌های اخیربرای تحریک رشد دام‌ها تغییر داده‌شده‌اند.

  •  والمارت برای جلوگیری از استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هادقیقاً چه‌کاری انجام داده است؟

 این شرکت از تولیدکنندگان خواسته است مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان و پیشگیری بیماری‌ها در دام‌ها را محدود کنند. این شرکت برای پیگیری پیشرفت کار، از تولیدکنندگان خواسته است، سوابق کارشان را به‌طور دقیق ثبت کنند و درباره مصرف آنتی‌بیوتیک به‌طور سالانه گزارش دهند.

اما والمارت این تغییرات را اجباری نکرده یا ضرب‌الاجلی برای انجام آن‌ها تعیین نکرده است.

  • سایر شرکت‌ها در این زمینه چه‌کاری انجام می‌دهند؟

برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای هم‌اکنون می‌گویند کهگوشت‌هایی که سرو می‌کنند، از دام‌هایی به‌دست‌آمده است که به آن‌ها آنتی‌بیوتیک داده نشده است. شرکت پانرا (Panera) مدت‌ها است که می‌گوید مرغ‌هایی را سرو می‌کند که بدون آنتی‌بیوتیک پرورش‌یافته‌اندو شرکت چیپتول (Chiptole) می‌گوید گوشت‌هایش را از کشاورزان و دام‌پرورانی می‌خرد که حیوانات را بدون آنتی‌بیوتیک‌پرورش داده‌اند.

مک‌دونالد هم در ماه مارس گفت از تولیدکنندگان گوشت مرغ خواسته است تا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در طول دو سال بعدی کنار بگذارند.

شرکت تایسون فودز هم گفته است که قصد دارد تا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مهم برای انسان‌ها را در مرغداری‌هایش در آمریکا تا پ‍ایان سپتامبر ۲۰۱۷ کنار بگذارد. این شرکت همچنین گفته است که به دنبال شیوه‌هایی است که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای تولید گوشت گاو و مرغ کنار بگذارد.

کد خبر 297001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha