چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس گروه هنرهای ملی و سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: فعالیت‌های کارگاهی علاوه بر اینکه به تولید هنرهای سنتی می‌انجامد باید در مرحله نخست پژوهشی بوده و پاسخگوی پرسش‌های تحقیقاتی باشد.

پژوهش در کنار تولید هنرهای سنتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، علیرضا بهرمان برگزاری نشست‌های تخصصی رابطین پژوهشی استان‌ها باهدف شناسایی نیازهای پژوهشی استان ها در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی را از برنامه های اصلی گروه هنرهای ملی و سنتی اعلام کرد.

او افزود: در مرحله بعد تلاش می‌کنیم نیازهای مشترک را دسته بندی، اولویت بندی و طبقه بندی کنیم.

بهرمان تصریح کرد: طبقه‌بندی به آن معنی که کدام بخش را پژوهشگران پژوهشگاه انجام می‌دهد، کدامیک مشترک با استان‌ها اجرایی می‌شوند، کدام بخش با استفاده از اعتبارات معاونت استان بصورت مشترک بین پژوهشگاه و دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند، کدامیک به پژوهشگران آزاد سپرده خواهند شد و کدام بصورت طرح پژوهشی به دانشگاه‌ها اعلام می شود که موضوع رساله قرار گیرد.

به گفته وی زمانیکه این نتایج استخراج شد برنامه داریم این نتایج را با شرکت های دانش بنیان در میان بگذاریم تا این پژوهش ها را در قالب طرح های قابل اجرا در آورده و برای آن برنامه ریزی کنند.

رییس گروه هنرهای ملی و سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) افزود: تلاش می‌کنیم فعالیت های پژوهشی در حوزه بازشناسی فن آوری های کهن و باستانی آنها را با زبان مهندسی روز بیان کرده و این فناوری ها را شناسایی، احیا، معرفی و در بسته‌های دانشی شناسایی کنیم.

وی مرحله بعدی را مدل سازی از فناوری هایی دانست که به همت گروه هنرهای ملی و سنتی احیا شده اند تا در دستور کار بخش خصوصی قرار گرفته و ترویج شود.

بهرمان خاطر نشان ساخت که در بخش آموزش تلاش داریم آموزش را هدفمند کرده و هنرهای بومی را ثبت کنیم که در نهایت انتقال دانش به آنها منجر به ترویج شود.

به گفته او، در این حوزه موضوعی که مهم است ارتباط با تولید کنندگان صنایع دستی است زیرا که خیلی از این افراد دانش ها را دارند ولی دانش آنها مستند نشده است.

بهرمان گفت: با توجه به اینکه بسیار زیادی از هنرمندان دارای سن بالایی هستند باید مهارت آنها را ثبت و ضبط کنیم و در اختیار دیگران قرار دهیم .در این راستا مستند کردن صنایع دستی جز وظایف حاکمیتی گروه هنرهای ملی سنتی و در دستور کار آن قرار گرفته است.

رییس گروه هنرهای ملی و سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت : فعالیت های کارگاهی علاوه بر اینکه به تولید هنرهای سنتی می انجامد باید در وهله نخست پژوهشی بوده و پاسخگوی سوالات تحقیقاتی باشد کما اینکه این اتفاق درسال های گذشته نیفتاده و بیشتر فعالیت هنرمندان بر روی تولید اثر متمرکز بوده است.

او با اشاره به بر قراری ارتباط با نهاد های تخصصی که در ارتباط با صنایع دستی هستند و می توانند به ترویج آن کمک کنند افزود: در این حوزه فعالیت های زیادی انجام شده که نمونه آن همکاری با بنیاد سینمای مستنند است که به شکل نمایش فیلم های مستند در حوزه صنایع دستی و نقد این فیلمها با حضور دانشجویان ادامه پیدا می کند.

بهرمان تصریح کرد که امسال سعی کرده ایم حضورمان در نمایشگاه های صنایع دستی با جنبه های پژوهشی توأ م باشد تا اختلاف ما با سایر نمایشگاه های صنایع دستی نمایان شود و عرصه هایی را به نمایش در آوریم که تا این زمان پررنگ نبوده و بخش خصوصی به آن توجه نکرده است.

وی در ادامه تلاش برای ارتقای گروه هنرهای ملی و سنتی به پژوهشکده، برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای، افزایش کادر هیأت علمی، نشست‌های نقد آثار هنری، برگزاری همایش هاو... را از دیگر برنامه های این گروه در سال 94 اعلام کرد.

  • افزایش فعالیت های پژوهشی در کارگاه‌های هنرهای سنتی

رییس گروه هنرهای ملی و سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بیان گوشه ای از برنامه های این گروه در سال 93 با اشاره به فعالیت هنرمندان کارگاه سفال در سال گذشته تصریح کرد که فعالیت پژوهشگران گروه هنرهای سنتی به تولید سفال زریفام در این کارگاه منجر شد.

بهرمان افزود: در زمینه نقوش و فرم سفالیه ها کار پژوهشی با هدف کار بر روی دوره های تاریخی آغازو به ساخت سفالینه های قرون دوم و سوم انجامید.

رییس گروه هنرهای ملی و سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نحوه ساخت ظروف سفالی در اندازه های بسیار بزرگ که به دست فراموشی سپرده شده است اظها رداشت: ساخت ظروف سفالی بزرگ نیازمند دانش خاصی است زیرا در فرآیند پخت و خشک کردن این ظروف ترک می بینند از این رو این کار به شکل آزمایشی در گروه هنرهای سنتی انجام شد.
او خاطر نشان ساخت که به دلیل رفتن استاد کارهای قبلی لازم بود که این دانش احیا و مجهز شده و به نسل های جدید منتقل شود.

به گفته بهرمان درکارگاه مینا نیز کار بسیار بزرگی انجام شده و آن راه اندازی رشته مینای نقاشی بود که به همت استادان ارزشمند در این رشته وتلاش پژوهشگران و هنرمندان این کارگاه کارهای بزرگی انجام شد.

بهرمان با بیان اینکه قبل از این بیشتر تمرکز این کارگاه بر روی مینای خانه بندی بود اظهار داشت :مینای نقاشی بسیار سخت تر و پیچیده تر از مینای خانه بندی است و هنرمند باید در این روش به هنرنقاشی نیز تسلط کامل داشته باشد.

رییس گروه هنرهای ملی و سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: در کارگاه زری بافی نیز فعالیت را برروی احیای تکنیک های بافت فراموش شده متمرکز کردیم که کارهای خوبی هم در این زمینه انجام شد.

به گفته بهرمان کارگاه زرگری نیز با تجهیز و بهره گیری از استادان این رشته به انجام تکنیک هایی که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد از جمله تکنیک سلجوقی پرداخته می شود.

و تصریح کرد که برطرف کردن نقصان کارگاه ها، مشخص کردن موضوعات پژوهش ، طبقه بندی نیازهای موجود بر اساس استان‌ها، آموزش به علاقمندان ، برگزاری آزمون های صنعتگری و راه اندازی فروشگاه از دیگر فعالیت های گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال گذشته بوده است.

کد خبر 297009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha