محمد باریکانی: یک شرکت راهسازی عصر روز شنبه گذشته عرصه تعیین شده منطقه کهنه‌ ماسوله را تخریب کرد تا یک محوطه تاریخی دیگر با تهدید راهسازی مواجه شود.

براساس اطلاع خبرنگار همشهري، شركت راهسازي كه مجري احداث جاده ماسوله به خلخال است حتي به تابلوي اصلي عرصه كهنه ماسوله توجه نكرد و ماشين‌آلات سنگين راهسازي را با شكستن فنس‌ها و عبور از سيم‌هاي خاردار وارد عرصه تعيين شده كهنه‌ماسوله كرد.

يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي نيز بلافاصله با شنيدن اين خبر موضوع را به رئيس پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله منتقل مي‌كند و با شكايت ميراث فرهنگي به مرجع قضايي، حكم دادگاه بر اخراج شركت راهسازي و احياي عرصه ماسوله صادر مي‌شود.

مصطفي پور علي رئيس پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله با توضيح ماجراي تعرض به عرصه كهنه ماسوله گفت: شركت راهسازي بخشي از عرصه محوطه كهنه ماسوله را تخريب كرده و با شكايت ميراث فرهنگي از اين شركت حكم دادستاني براي احياي عرصه كهنه ماسوله صادر شد. وي كه عصر ديروز به همراه نيروي انتظامي و كارشناسان ميراث فرهنگي و يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي براي تجديد حصارهاي تخريب شده توسط شركت راهسازي در مسير كهنه‌ماسوله بود به همشهري گفت: روز شنبه با اجراي حكم دادستاني و با هماهنگي اداره منابع طبيعي و راه و شهرسازي پيرامون كهنه ماسوله را حصار كشيديم تا از تعرض‌ احتمالي به اين منطقه جلوگيري كنيم ولي متأسفانه عصر روز يكشنبه گذشته شركت راهسازي مسير ماسوله- خلخال حصارهاي اين منطقه را تخريب كرد.

مصطفي پورعلي كه صبح ديروز و پس از گرفتن حكم دادستاني به نفع صيانت از محوطه‌هاي تاريخي براي احياي حصارهاي تخريب شده به كهنه ماسوله رفته بود، افزود: صبح ديروز به دادستاني رفتيم و پس از اقامه دعوي توانستيم تا ظهر حكم بيرون راندن شركت راهسازي از عرصه كهنه ماسوله را بگيريم. او با تأكيد بر اينكه محوطه عرصه كهنه‌ماسوله داراي حصار و تابلو بود، گفت: متأسفانه شركت راهسازي بدون توجه به تابلو اقدام به تخريب حصارها كرده است. ماسوله داراي يك منظر فرهنگي با 3 محدوده كهنه ماسوله، گورستان و شهر ماسوله است. اواخر سال گذشته منطقه تاريخي ماسوله با تصويب سازمان ميراث فرهنگي داراي عرصه و منظر فرهنگي شد كه محدوده وسيعي از اين منطقه با عنوان حريم منظري به‌عنوان منطقه تحت حفاظت اعلام شد.

سازمان ميراث فرهنگي با همراهي منابع طبيعي با تعيين حريم منظري ماسوله سياست حفاظت از پيرامون ماسوله در برابر آسيب‌هاي ناشي از ويلاسازي را پيش گرفت و همين حريم منظري نيز در فهرست انتظار يونسكو قرار گرفته است. طرح حفاظتي از حريم روستاي تاريخي، فرهنگي ماسوله با ممنوع كردن ويلاسازي در حريم اين روستاي تاريخي مشخص كرده است كه ساخت و سازها در قسمت‌هاي خالي شهر ماسوله و به شرط وجود ساخت‌وساز در همان نقطه در عكس‌هاي تاريخي يا ذكر آن در سند مالكيت مجاز است. در همين حال خبرگزاري مهر نيز نوشت كه «كهنه ماسوله» به‌دليل اهميت باستاني در سال ۸۵ به فهرست آثار ميراث ملي ايران افزوده و تعيين حريم شد. براساس اين خبر «كهنه ماسوله» در ۱۴ كيلومتري شمال غربي ماسوله قرار گرفته و مردم ماسوله در گذشته در اين محل ساكن بودند. نخستين فصل كاوش باستان‌شناسي شهرستان فومن نيز مشخص كرد كه كهنه ماسوله طي حداقل ۴۰۰ سال (از قرن پنجم تا هشتم هجري) يكي از مراكز مهم صنعت فلزكاري بود و بقاياي ذوب‌آهن و معادن سنگ آهن كه در منطقه ييلاقي خليل دشت واقع در جنوب غربي ماسوله به‌دست آمد، نشان داد كه ساكنين قديم اين ناحيه، سنگ آهن را از معادن استخراج و پس از حمل به كهنه ماسوله آن‌را در كوره‌هاي ذوب‌آهن گنبدي شكل با سوخت زغال چوب براي ساخت ابزار و ادوات فلزي آماده و ابزارهاي ساخته شده را به گيلان و آذربايجان صادر مي‌كردند. فرهاد نظري مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي - فرهنگي در سازمان ميراث فرهنگي نيز در ارتباط با اتفاق روز گذشته در عرصه و حريم منطقه تاريخي ماسوله به همشهري گفت: سازمان ميراث فرهنگي پيگير ثبت جهاني ماسوله است و منظر فرهنگي ماسوله نيز جزو معدود مناظر فرهنگي ثبت شده در فهرست موقت يونسكو است. نظري با تأكيد بر اينكه مسئولين محلي بايد به ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي ماسوله آگاه باشند، افزود: اگر قرار است ماسوله ثبت جهاني شود بايد ملاحظات و شرايط اثر رعايت شود. نمي‌شود كه از يك طرف حريم و عرصه تعيين شده يك اثر تاريخي را تخريب كرد و از سوي ديگر پيگير ثبت جهاني يك اثر بود. او گفت: آثار تاريخي تجديد ناپذير هستند و نمي‌توان آنها را دوباره ساخت اما مي‌توان مسير يك جاده را اندكي تغيير داد تا به آثار تاريخي كشور آسيب نرسد.

کد خبر 297016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha