همشهری آنلاین: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدام به بررسی علت مرگ و نابودی شمشادهای شمال کشور و ارائه راهکار در این زمینه کرده است.

شناسایی علل نابودی شمشادهای شمال کشور در واحد علوم و تحقیقات

به گزارش ایرنا، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این واحد دانشگاهی گفت: کارشناسان ما در زمینه پیش‌بینی، اخطار و ارائه راهکار نسبت به خشکسالی حوزه زاگرس به مسوولان مربوطه اقدام کرده‌اند اما این که آنها در رفع معضلات موفق بوده‌اند یا خیر بستگی به امکانات و نیروهای متخصص سازمان‌های متولی دارد.

دکتر هادی کیا دلیری افزود: یکی از بزرگ‌ترین مسائل و مشکلات مهم ایران بحران‌های زیست محیطی است که در بخش‌های مختلفی نظیر آب، آلودگی هوا، گرد و غبار، خشکیدگی و نابودی جنگل‌ها و تغییرات اقلیم با آن روبرو هستیم و بی‌توجهی به این معضلات ما را با بحران وسیع‌تری در آینده روبرو خواهد کرد.

وی با بیان این که بیش از 90 درصد از شرایط اقلیم ایران، خشک و نیمه خشک است، افزود: با توجه به شرایط زیست محیطی، کمبود آب، فرسایش بیش از حد خاک، محیط زیست ایران در شرایط بسیار آسیب‌پذیری قرار دارد و اگر چاره‌اندیشی نکنیم در آینده‌ای نزدیک با بحرانی روبرو خواهیم شد که می‌تواند بر استقلال و عدم وابستگی کشور تأثیر بسیار نامطلوبی بگذارد.

کیادلیری تصریح کرد: گاهی وضع قوانین اشتباه می‌تواند منجر به تخریب بیش‌تر طبیعت شود بر همین اساس یکی از فعالیت‌های ما در سازمان جنگل‌ها و مراتع آگاه‌سازی متخصصان و صاحب‌نظران به منظور جلوگیری از تصویب برخی لوایح بوده که در گذشته ارائه شده و متأسفانه در مجلس در قالب طرح از سوی برخی نمایندگان در حال پیگیری است.

وی سطح همکاری واحد علوم و تحقیقات و سازمان‌های متولی محیط زیست و منابع طبیعی را مطلوب توصیف کرد و گفت: این ارتباطات باعث آگاهی متخصصان واحد از مشکلات بخش اجرا شده است، بر همین اساس هدف اصلی خود را بر کاربردی کردن تحقیقات قرار داده و تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان را به سمت برطرف سازی مشکلات سوق داده‌ایم.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، رمز موفقیت را در هر زمینه‌ای، فعالیت گروهی دانست و افزود: واحد علوم و تحقیقات دارای دانشکده‌های متعددی در زمینه‌های مختلف علمی است و از آنجا که کار در بخش اکوسیستم نیازمند متخصصانی در تمامی زمینه‌ها است، این واحد می‌تواند با توجه به ظرفیت بالای خود فعالیت چشمگیری داشته باشد.

کیادلیری دریافت لوح افتخار جنگلبانی از طرف معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را مایه افتخار واحد علوم و تحقیقات دانست.

این لوح افتخار به پاس تلاش‌های صورت گرفته در راستای حفاظت و احیای جنگل‌ها و منابع طبیعی به واحد علوم و تحقیقات اعطا شده است.

کد خبر 297052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha