چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن پیمانکار امنیتی سابق آمریکا برنده جایزه آزادی بیان نروژ شد و دعوتنامه دیگری دریافت کرد تا از تبعیدگاه خود بیرون آمده و شخصا این جایزه را بگیرد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آکادمی ادبیات و آزادی بیان نروژ اعلام كرد: اسنودن 31 ساله به پاس تلاش‌هایش برای حفاظت از حریم خصوصی و تابیدن نور منتقدانه بر اقدام آمریکا در زیرنظر قرار دادن شهروندانش و دیگران، برنده جایزه بیورنسون شد.

اسنودن تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2013 پس از افشای برنامه گسترده جاسوسی آمریکا و متحدانش، در روسیه در تبعید به سر می‌برد.

دولت آمریکا برچسب هکر و خیانتکار به وی زده و گفته است که افشاگری‌هایش در مورد گستردگی برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی، زندگی افراد زیادی را به خطر انداخته است.

این آکادمی از دولت نروژ تضمین خواسته است که اسنودن در صورت مسافرت به نروژ برای دریافت جایزه یکصد هزار کرونری ( 12700 دلاری) خود به آمریکا تحویل داده نخواهد شد.

وزارت دادگستری نروژ گفته است که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده مقامات وزارت مهاجرت است که اشاره کرده‌اند هر گونه تقاضای ورود را در صورت دریافت مورد بررسی قرار خواهند داد.

اسنودن در سال 2014 برنده جایزه‌ای از سوئد شده ولی ترجیح داد به جای ترک تبعیدگاهش در روسیه به طور ویدئویی این جایزه را دریافت کند.

کد خبر 297089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha